пʼятницю, 3 березня 2017 р.

Множини навколо нас: завдання з одним колом (продовження)

Математика для дошкільнят та молодших школярів


Початок статті читайте тут









Завдання 4


За допомогою різнокольорових стрілочок розмісти предмети на сторінці за правилом: в середині кола мають розміститись птахи, а зовні — тварини.




Спочатку діти самостійно вибирають кольори стрілочок, наприклад: в середину кола будуть спрямовані стрілочки синього кольору, а зовні — стрілочки зеленого кольору. Стрілочки різних кольорів роблять малюнок більш наочним і дітям легше перевіряти своє рішення.
Здебільшого у дітей не виникає великих труднощів при рішенні таких завдань. Вони досить швидко і з великим задоволенням можуть з ними впоратися.




Разом з розв’язком таких завдань є нагода поговорити з дітьми про птахів, тварин, рослин, зображених на малюнку. Наприклад, яка тварина де живе? Де (у лісі, полі, садочку тощо) ростуть ці рослини? Або ж запропонувати дітям назвати (або намалювати) птахів, тварин, рослин, інші предмети й істоти, які можна розмістити в середині (або зовні) кола. Це доцільно зробити у формі гри: кожен малюк має назвати один об’єкт, який слід розмістити в певному місці сторінки; не можна повторювати двічі одну назву.
Спробуйте також разом із дітьми придумати коротку назву всіх об’єктів, зображених на малюнку. Наприклад, можна сказати, що в цьому завданні на малюнку зображені дикі тварини і птахи. Пам’ятайте, що діти можуть придумати й інші назви, але вони мають обов’язково обґрунтувати свої дії.

Завдання 5

Придумай сам правило, за яким предмети розміщуються на сторінці.




Що зображено в середині кола? «У середині кола зображено різні літаки і вертоліт.» Що зображено зовні кола? «Зовні кола зображено автобус, потяг, мотоцикл, вантажні і легкові машини.» Узагальнимо свою розповідь: в середині кола розміщені засоби швидкого пересування в повітрі, а зовні кола — засоби швидкого пересування землею. Діти можуть придумати і свою відповідь, наприклад: в середині кола розміщені засоби перевезення вантажу і людей у повітрі, а зовні кола — засоби перевезення вантажу і людей сушею.
Як коротко можна назвати все зображене на малюнку? Один із варіантів відповіді — на малюнку зображені засоби для перевезення вантажу і людей.
У ході розв’язування таких завдань можна запропонувати дітям поміркувати, на які інші дві групи можна розділити все зображене на малюнку. Наприклад: усі засоби перевезення, зображені на малюнку до цього завдання, на дві групи можна розділити і так: у середині кола розміщуються засоби для перевезення вантажу, а зовні кола — засоби для перевезення людей. Уважно стежте за тим, щоб придумані групи не мали спільних елементів.
Дитина придумала правило розміщення, яке ділить предмети на дві групи, що мають спільні елементи. У цьому випадку поцікавтеся у малят, які предмети можуть розміститися одразу в двох місцях на сторінці (в середині і зовні кола). Вони будуть спільними для двох придуманих множин. Чому саме ці предмети належать одразу до двох груп? Запропонуйте дітям намалювати власні групи. Які предмети ми маємо намалювати, щоб у групах не було спільних елементів? Запропонуйте дітям також домалювати свої елементи в групах. Як змінити правило так, щоб в групах не було спільних елементів?

Завдання 6

Придумай сам правило розміщення предметів. За допомогою різнокольорових стрілочок знайди місце кожного предмета, користуючись цим правилом.




Запропонуйте дітям уважно роздивитися кого зображено на малюнку до завдання. Чим відрізняються одна від одної істоти на малюнку? Наприклад, метелик уміє літати, а равлик літати не вміє; комар має шість ніг, а в пінгвіна лише дві ноги.
Спробуємо придумати правило, за яким намальовані істоти розмістяться на сторінці. Один із варіантів правила: у середині кола нам слід розмістити комах, а зовні кола — птахів. Покажемо стрілочками, як за цим правилом розміщуються істоти на сторінці.




Уважно перевіримо, чи для усіх істот ми знайшли місце на сторінці. Виявляється, що для равлика не знайшлося місця. Чому? Тому що равлик — не птах і не комаха. Чи можна змінити правило так, щоб і для равлика знайшлося місце на сторінці? Так, правило змінити можна: у середині кола розміщуються комахи, а зовні — усі інші істоти, зображені на малюнку. При розміщенні істот за цим правилом равлик розміщується за межами кола.
Звісно, ми можемо придумати й інше правило розміщення істот на сторінці: у середині кола маємо розташувати всіх істот, які вміють літати, а зовні кола — тих, що літати не вміють. Розміщуючи істот за цим правилом, для кожної істоти ми знайдемо місце.
Можна запропонувати дітям поміркувати і над додатковими завданнями. Одне з них: придумай свої групи і розмісти їх на сторінці за власним правилом. Такі завдання можна розв’язувати і письмово, і усно.


Завдання з двома колами знайдіть за посиланням


науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко