неділю, 12 травня 2013 р.

Дуже відкриті задачі: якісне порівняння



Нестандартні задачі з усмішкою для дітей і дорослих


Початок читайте тут

«Правильна відповідь», насправді, поняття відносне. Адже іноді вона змінюється кілька разів на день, залежить від людини, що розв’язує задачу, довкілля і ще від багатьох-багатьох чинників. Незвично? Важко збагнути? Цікаво?
Потрібно забути про шаблони і просто спробувати розв’язати наступні дуже відкриті задачі. Адже навчитися розв’язувати задачі можна тільки тоді, коли їх розв’язуєш! Тож читайте далі та розв’язуйте дуже відкриті задачі технології «Логіки світу»!


У наведених задачах пропонуються відкриті запитання (вони виділені курсивом). Не на всі ці запитання можна дати одну правильну відповідь. Така відповідь взагалі не завжди може бути! Адже кожен міркує по-своєму. І не так важливо знати єдину «правильну» відповідь. 
ВАЖЛИВО зацікавити дітей, спрямувати їхні думки на пошук відповіді, спонукати їх порівняти, пошукати нові аргументи, тобто важливий сам процес пошуку розв’язку і його пояснення. Саме такий підхід діє під час розв’язування всіх задач технології «Логіки світу».

Серед задач є й такі, в яких потрібно не лише зрозуміти, де які геометричні фігури заховалися, а й подумати, де і яких геометричних фігур можна знайти найбільше і чому.
Дуже добре, що завдяки розв’язуванню таких задач діти вчаться порівнювати не кількісно (це завжди простіше і вимагає менше роботи думки), а й якісно. Адже в житті часто-густо доводиться виважувати, приблизно оцінювати значення різних величин, швидко знаходити приблизний, але достатньо точний розв’язок. Не завжди все можна точно виміряти, підрахувати, а порівнювати доводиться різні предмети.

Задача 20. У якому виді транспорту кругів найбільше? Найменше? Чому ти так думаєш?

Спочатку з’ясуємо, які види транспорту ми знаємо і де в них можна знайти круги. Перше, що спадає на думку, — це автобус, тролейбус, потяг у метро, легкова машина тощо. І на круги в них схожі лише колеса. Можна зробити висновок, що кругів найбільше в потягу: там коліс найбільше. Але є ще і пароплави, і літаки: в них круглі ілюмінатори. То де ж кругів більше: у пароплава, у літака чи все ж таки у потяга?

Задача 21. Де більше прямокутників: у тебе удома чи в бібліотеці? Чому ти так думаєш?

У таких задачах є привід поговорити про різні назви однієї й тієї самої геометричної фігури. Наприклад, квадрат — це прямокутник. Часто це твердження спочатку викликає подив: хіба можна квадрат назвати прямокутником?
Подумаймо: пригадаймо всі властивості прямокутника (кількість сторін і кутів, паралельність сторін, у прямокутника всі кути прямі тощо) і спробуймо знайти їх у квадраті. Упевнена, знайдемо їх усі! І скільки нових можливостей для пошуку геометричних фігур відкривається тепер перед нами! І знання дітей стають глибшими.

Задача 22. Де більше кругів: на кухні чи в кімнаті? Чому ти так думаєш?

Задача 23. Які геометричні фігури можна знайти: на кухні, у ванні, у кімнаті? Де і яких геометричних фігур більше? Чому ти так вважаєш?

Задача 24. Спробуй знайти геометричні фігури: в магазині, на базарі, в аптеці, на вулиці, у транспорті, у лісі.

Задача 25. Де більше трикутників: на вулиці чи в квартирі, у місті чи в селі? У лісі, на городі чи в саду?

Задача 26. У якому магазині найбільше прямокутників? У якому магазині найбільше кругів?

Задача 27. У якому зошиті більше квадратів?

Задача 28. У якому слові заховалося найбільше кругів? У якому слові багато трикутників?

Задача 29. У якому засобі пересування кругів найбільше? Найменше? Чому ти так думаєш?

Деякі задачі можна використовувати як місток між площинними і просторовими предметами та фігурами.

Задача 30. Як в одній руці утримати якомога більше кругів?

Звичайно, можна просто вирізати з паперу багато кружечків і затиснути в долоні. Це найпростіший спосіб розв’язання, але він не цікавий. Навіть зовсім думати не потрібно.
А якщо пригадати, які маленькі предмети схожі на круг. Це мають бути предмети, які легко знайти. М’ячик? Він схожий на круг, але в руці можна утримати лише один м’яч. Може, у руці поміститься два або навіть три маленьких м’ячики? Але цього мало!
Дуже схожі на круги повітряні кульки, але й вони великі. Якщо діти спробують уявити повітряну кульку, то мають пригадати, що кульку можна тримати за ниточку. Ниточка тоненька, тому в руці можна тримати одразу багато повітряних кульок.
Які іще предмети схожі на круг? Уважно подивившись навколо себе, пригадаймо, що ми бачили у будинку, на вулиці, у лісі, на городі тощо. Пригадаймо цікаві історії, казки, вірші.
Наприклад, казки «Принцеса на горошині», «Котигорошко». В кожній з них якусь роль відіграє горошина. Горошини маленькі, а ще їх зручно тримати в руці. В долоні можна тримати багато горошинок. Насіння іще яких рослин круглої форми? Пшоно, мак тощо. Скільки насіння поміщається в долоні? Чого більше можна тримати в руці — повітряних кульок чи насіння?


На сторінці використані зображення з фракталами, математичними візерунками, нескінченно самоподібними геометричними фігурами, складеними із частин, кожна з яких повторює фігуру цілком. Більше про них можна дізнатися з наступних публікацій! Адже фрактали можна зустріти в природі та самостійно змоделювати.

Використані джерела (фрактали)



Далі про дуже відкриті задачі читайте у наступних статтях блогу.

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років

Автор: Ірина Стеценко