понеділок, 11 травня 2015 р.

Весняна музика

Слухання «Рапсодії на тему Паганіні» Сергія Рахманінова


Чи буває у пір року своя особлива музика? Ви помічали, що кожна пора року звучить по-своєму? У кожної пори року свій особливий характер, тож і звучать вони по-різному: у кожної пори року є особливі звуки. Композитори уважно слухають звуки природи, знаходять неповторні звуки і відображають їх у своїх музичних творах. Таким чином і ми можемо почути пори року так, як почули композитори. А потім пригадаємо весну такою, як ми її бачили, якою вона промайнула перед нашими очима, якою ми її почули, і додамо наші враження, і можливо, доберемо або зіграємо свою весняну музику. Тож, якою має бути весняна музика?



Уявімо характер Весни.
— Як ви уявляєте весну?
— Чим весна особлива? Чим відрізняється від інших пір року?
— Чим подобається вам ця пора року?




Часто уявляючи весну, розповідають про пробудження природи, танення снігів, про перші квіти — підсніжники — на проталинах, про те, як набухають бруньки на гілочках верби — з’являються котики…
А от чи можна весну почути? Спробуймо розповісти про весну по звуках.
— Які перші весняні звуки?
Можливо, це тануть бурульки — крапельки переливаються на сонці всіма барвами райдуги, одна за одною падають в калюжу, спочатку через великі проміжки, а потім все швидше і швидше… А ось вже весело цвірінчать горобчики-розбишаки — вони вперше у цьому році купаються в калюжах, потім обтрушуються і роздивляються у них, як у дзеркало: «Чи вже схожі ми на справжніх джентльменів?». А ось…




— Які звуки сповіщають нас про прихід весни?
— Який музичний інструмент який весняний звук передає найкраще?
— Який голос у весни?
— На що він схожий?
Це ми описували звуки весняного оркестру, а тепер спробуймо виділити окремі його звуки.
— Хто веде сольні партії?
— Хто акомпанує?
— Хто ще тільки починає прокидатись і тому несміливо (тільки пробуючи голос) веде третій партію?




А тепер послухаймо як композитор Сергій Рахманінов у рапсодії передав голоси весни.

Сергій Рахманінов «Рапсодія на тему Паганіні»




— Який настрій у музики?
— Як змінюється (розвивається) мелодія?
— На що схожа мелодія? Спробуйте її описати або показати рухами.
— Як ви вважаєте, який період весни описує композитор — початок (природа тільки починає прокидатись), танення снігів, приліт пташок, розмаїття квітів…?
— Які звуки природи ми чуємо у музиці?
— Які музичні інструменти найкраще передають звуки природи?




Відеоряд кліпу досить точно передає всі особливості мелодії рапсодії. Ми можемо уявити як поступово тане лід на річках, ось він вже зовсім тоненький і вода прориває кригу, тріщить лід, біжать швидкі струмочки, земля п’є воду… Поступово весна набирає силу. Сонечко пригріває землю, зеленіє травичка на проталинах… Починають прокидатися дерева — бруньки поступово більшають, з’являються перші несміливі світло-зелені листочки… Зелені навколо все більшає і ось (нарешті мелодія набирає повну силу, звучить у всій своїй яскравості) квітує земля, вітер колише зелені хвилі лісів, парків, скверів, звучить хор пташок — весна, Весна, ВЕСНА ПРИЙШЛА!!!



Все стало вокруг голубым и зеленым,
В ручьях забурлила, запела вода.
Вся жизнь потекла по весенним законам,
Теперь от любви не уйти никуда,
Не уйти никуда, никуда.
Евгений Долматовский



В кінці музики хвиля знову стає маленькою, нібито завмирає, — це закінчується весна і приходить хвиля наступної пори року — літа.




Звичайно, не обов’язково сприймати музику саме так. Я хотіла показати лише один з варіантів змалювання музичних образів. Мелодія розвивається подібно хвилі: спочатку маленької несміливої, поступово хвиля більшає, і от грає весь оркестр — мелодія стає великою величною Хвилею. Так само відбувається і розвиток дії — спочатку все прокидається, поступово дія стає все стрімкішою, розвиненішою… і от вже ми бачимо дію на повну силу. Як раз так само пробуджується природа весною. А якщо слухаємо з дітьми рапсодію саме весною, то саме пробудження природи, яке діти спостерігають навколо, і стає яскравою ілюстрацією мелодії.
Запропонуйте дітям показати рухами розвиток мелодії, пробудження природи, як розпускаються квіти, пробуджуються дерева…




науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко