неділю, 27 січня 2019 р.

Незвичайні рослини

Досліджуємо та вивчаємо



Багато педагогів вже звикли ознайомлювати з незвичайними рослинами, розповідаючи про них, показуючи фотографії тощо. А якщо запропонувати дітям самим роздивитися фотографії рослин, уявити себе науковцями і зробити певні висновки? Педагог обговорює з дітьми висунуті гіпотези, а потім доповнює відомості вже здобуті дітьми.
У такому випадку малята будуть намагатися самостійно дізнатися якомога більше, активно засвоювати нову інформацію, навчатимуться робити висновки та обґрунтовувати свою точку зору, встановлювати асоціативні зв’язки, довіряти інтуїції.




Наведу приклад завдань на класифікацію рослин, які дають змогу провести з дітьми таку роботу.
Завдання не мають на меті показати дітям біологічну класифікацію. Вони мають вразити дітей, дати поштовх до пізнавальної діяльності.

Що росте за морями та океанами

• Які квіти можна побачити у нашій місцевості, а які у тропічних лісах? Поєднайте рослини у відповідні групи.




• Порівняйте тропічні рослини з нашими. Чим вони відрізняються?
• Дізнайтеся, який клімат в тропіках.
• Поміркуйте, чому рослини у жарких країнах мають такий вигляд.

Незвичні родичі капусти, гарбуза та картоплі

• Роздивіться фото, поміркуйте і знайдіть родичів капусти, гарбуза та картоплі.




Певних родичів овочів малята вже знають, якихось впізнають самостійно методом виключення або й за принципом схожості, а от решта будуть для малят відкриттям. Це завдання має спонукати дітей до детальнішого знайомства з рослинами довкілля.
• Чому ви вирішили віднести рослини до однієї родини?
• Яких родичів ви знайшли швидше? Чому?
• Чи завжди родичі схожі?
• Які родичі стали найнеочікуванішими? Чому?
• Дізнайтеся більше про родичів інших фруктів та овочів.

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років