понеділок, 9 квітня 2018 р.

Класифікуємо все навколо: мультики та реальне життя

Ще раз про математику у довкіллі


Сьогодні я хочу звернути увагу на завдання на класифікацію об’єктів. Здавалося б про них вже давно все сказано і нічого нового вже й не може бути, адже ці завдання досить давно використовують і в дошкільній, і в початковій освіті.

Не претендую на відкриття Америки, адже такі задачі використовую вже з перших публікацій «Логік світу», але все-таки хочу подивитися на вже давно знайоме іншим поглядом.




Завдання на класифікацію об’єктів по праву займають важливе місце у програмах дошкільної та початкової освіти. Адже у дітей цього віку розвивається сприйняття. Дошкільнята вже можуть назвати форму, на яку схожий той чи інший предмет, колір тощо.
Для розвитку сприйняття традиційно педагоги використовують завдання, спрямовані на класифікацію предметів за формою, величиною, кольором тощо.
В основі класифікації — вміння порівнювати, знаходити критерії порівняння, які доречні у певній задачі з певними об’єктами, зіставляти, знаходити. Тож починаємо порівнювати об’єкти, об’єднуємо схожі об’єкти в пари, а потім вже класифікуємо.
Такі завдання ми починаємо розв’язувати з геометричними фігурами: так дітям легше пояснити, що потрібно зробити, вони менше плутаються. Але це штучні для дитини об’єкти, до того ж близькі до ідеальних з точки зору визначення властивостей. Адже погодьтесь складно переплутати квадрат і круг, трикутник і прямокутник тощо, і навіть колір не заплутує малят. І це добре, що ми починаємо розв’язувати складні завдання з таких тепличних умов — це втілення принципу «від простого до складного».
Але ми не завжди пам’ятаємо про перехід до об’єктів з довкілля. У технології «Логіки світу» я роблю це майже одразу, адже саме такі задачі ставить перед нами життя. У моїх зошитах Ви можете знайти багато завдань на множини. А зараз я додала до вже традиційних для мене завдань ще й нові. Про них розповідь у наступних кількох статтях.




Візьмемо героїв мультфільмів, об’єктів з улюбленого довкілля малят, — це об’єкти добре знайомі дітям, вони до них звикли, добре орієнтуються. Давайте зіставимо мультяшних героїв з реальними істотами з нашого життя. Наприклад, тваринами. Не всіх тварин діти добре знають, тому акцент ставимо не на знаннях, а на вмінні знаходити характерні особливості, виділяти головне від другорядного. А паралельно з цим, другим планом, ознайомлюємо дітей з дикими та свійськими тваринами і їхніми дитинчатками.
Такі завдання гарні ще й тим, що дітям дивовижно, цікаво і незвичайно: такого вони ніколи не робили. Тому їх не злякають ані труднощі, ані більше, ніж вони звикли малюнків одразу. Спробуйте! Впевнена: сподобається і малятам і Вам.




Октонавти і морські тварини
Яких морських тварин зустріли октонавти? Поєднайте у пари мультяшну тваринку та реальну істоту. Запропонуйте дітям пояснити свій вибір.

Частина 1



Частина 2



Частина 3



Частина 4






Смішарики-малишарики



Смішарики



Але розв’язок завдання — це тільки початок цікавої роботи з малятами! Роздивіться пари «герой — тварина» ще раз. Пригадайте або дізнайтеся, як тварини називаються.
• Що дитина вже знає про них?
• Чим мультяшна тваринка і жива істота схожі?
• Чим відрізняються?
• Як би діти намалював цих тварин?
• Запропонуйте малятам уявити, як інші мультяшні тварини виглядають у житті.

Колекція завдань «Мультяшні тварини навколо нас»



Захопливої веселої роботи з малятами!



науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років




Автор: Ірина Стеценко