понеділок, 12 травня 2014 р.

Народження дня


Образи у картинах, словах і звуках: бесіда з дітьми і дорослими


Ви бачили як прокидається сонечко? Як воно причепурюється, вперше за день оглядає землю? Як все живе прокидається разом з ним і радіє новому дню? Станьте рано, коли сонечко ще тільки починає прокидатися (а можливо й удосвіта: тоді ви побачите перші сонячні промінці).

А зараз подивіться на картини, прочитайте вірші, послухайте музику… Яким різним може бути світ навкруги! Які яскраві барви, неповторні поєднання різних природних явищ! Слова і барви гармонійно доповнюють опис, і ми маємо можливість побачити світанок в усій красі й «очима» художників, поетів і музикантів, додати свої враження.


Олександр Мілюков. Світанок на болоті

Аріна Сідик. Карадаг. Перламутровій світанок

В'ячеслав Палачев. Світанок

Картини — візуальні образи

Сонечко виглядає з-за хмаринки, цікавиться «Яка погода? Хто вже почав прокидатися? Чи не рано мені вставати?» Воно причепурюється, вмивається росою, зачісує промінці. «Як я виглядаю? Чи не соромно мені на небі показуватися?» — запитує у хмаринок і пташок. Велично, не поспішаючи, сонечко з’являється.
Небо сяє різними барвами, які весь час змінюються: адже сонечко переміщується на небі. Хмаринки вдягають нарядні платтячка. Все навкруги сяє, радіє сонячним промінчикам.

І. Сахаров. Схід над морем

Тімур Каліков. Вересневий світанок

Аннет Логінова. Теплий світанок
— Як змінюється все навкруги? Як ви вважаєте, чому?
— Які барви в природі переважають?
— Від чого залежать барви світанку? Від стану погоди? Пори року? Місцевості? Наближення до води?..

Часто на ніч водоймища (озера, ріки, моря…) вкриваються туманом ніби пухнастою ковдрою. За день сонечко нагріває воду, а вночі вода охолоджується (адже місяць нагрівати воду не може). Пара, яка утворюється при охолодженні води, вкриває водоймища. Вранці виглядає сонечко і пробуджує всіх: тварин, рослин, гори, ріки… Воно скидає ковдру, сміється: «Вставайте, соні!»
— Подивіться на картини. Які барви вибирають художники для змалювання туману? Як ви гадаєте, чому?
— Якого кольору ви намалювали б туман?
— Доберіть слова для опису туману. Туман (який?)
— З чим можна порівняти туман?

Максім Солодченко. Світанок

Станіслав Малярчук. На світанку

Станіслав Малярчук. Туманний світанок на Сетуньке
Сонечко привітно усміхається і будить всіх: жучків, пташок, павучків, кожну найменшу рослинку…
— Кого будить сонечко?
— Розкажіть, як все живе прокидається.
— Знайдіть на картинах ознаки пробудження природи. Які ще ознаки ви можете назвати?
— Як сонечко вранці подорожує небом? Як це можна побачити? Як змінюється колір дерев вранці?
— Розгляньте якими барвами художники змальовують природу. Чому вони вибрали саме такі барви? Які барви вибрали б ви? Чому?
— Визначте, яка пора року на якій картині змальована. Чому ви так вважаєте?
— Чим відрізняються світанки у різні пори року? Розкажіть про літній ранок, осінній, зимовий, весняний.
— Порівняйте як на різних картинах змальовано світанок. Доберіть слова для опису кожної картини.
— Що особливо подобається на картинах?
— Які барви на картинах переважають? Чому?
— Як би ви назвали кожний світанок? Чому?
— Які явища природи можна спостерігати на світанку? Знайдіть їх на картинах.
— Намалюйте світанок таким, як ви його бачите. Покажіть барви і природні явища, які вас особливо вразили.

К. Марина. Ніжний світанок

Сергій Панін. Світанок на морі

Олексій Сичев. Літній світанок

Тетяна Степанюк. Янтарний світанок

Поезія — образи у словах


           * * *
На рассветной поре
туча спит на горе,
залегла за хребтом
ватным серым жгутом.

На рассветной поре
ветер спит на горе,
дремлет, крылья сложа,
сном своим дорожа.

Я люблю эту гладь,
я люблю эту тишь,
дыма первую прядь
над уступами крыш,
первый блеск на волне,
первый плеск в тишине...

Буря сердца
слышнее в молчании мне!
                     Вероника Тушнова

— Прочитайте дітям вірш Вероніки Тушнової «Світанок». Як поетеса описує його? Знайдіть слова, які особливо влучно передають початок нового дня. Які слова можете додати ви? Які природні явища слова передають найкраще?

Олександр Прокопенко. Світанок

Олександр Мілюков. Світанок на морі

Юрій Обуховський. Кримські гори. Світанок
— Що слова додають до світанків на картинах? Знайдіть на картинах явища, про які розповідає поетеса.
— Що, на ваш погляд, краще змальовує світанок — вірші чи картини? Чому?

Музика — образи у звуках


— Які звуки можна почути на світанку?
— Роздивіться картини. Почуйте звуки на них! Адже світанок можна не тільки бачити, а й чути. Які звуки можна почути тільки на світанку?


Сергій Коваль. Світанок над морем

Юрій Ярцев. Світанок на річці

Послухаймо п’єсу П. І. Чайковського «Зимовий ранок» із збірки «Дитячий альбом» (не повідомляємо дітям назву п’єси, слухаємо музику без опори на візуальні образи).

Завантажити п’єсу П. І. Чайковського «Зимовий ранок» можна за посиланням

Спробуймо описати ранок, який побачив композитор і передав нам у звуках.
— Як ви вважаєте, чому в п’єсі гучність звуку весь час змінюється?
Уявімо, сонечко прокидається і перші його промінці по черзі, несміливо визирають з-за хмаринки, пробиваються крізь туман, оглядають землю, передають сонечку свої враження: мелодія звучить голосніше, промінець визирнув; мелодія стає тихіше, промінець заховався. Промінці ще несміливі, сонечко позіхає… Ще рано, промінців прокинулося небагато… Тому в кінці мелодія звучить тихіше: сонечко радиться з промінцями «Чи варто прокидатися? Можливо ще рано і можна ще поспати?»
Можливо, хтось почує перші пісні пташок: проба голосу, розспівка. Пташки пробуджують природу, сонечко поступово прокидається разом з ними, квіти розкриваються, все вмивається росою. Росинки блищать у перших промінчиках сонечка: звук гучніше — це особливо яскравий відблиск росинки, звук тихіше — промінчик заховався і росинка блищить не так яскраво.
А, можливо, це зимовий ранок. Тихо, все вкрито снігом, який іскриться у перших сонячних промінцях. П. І. Чайковський народився у маленькому містечку. Можливо, у п’єсі «Зимовий ранок» він зобразив власні дитячі враження: малюк вранці визирнув у вікно і з подивом побачив засипану снігом вулицю, вікна в домі навпроти, що замерзли. Ще вечором тут росли кущі, а зараз їх не видно, все біле від снігу. Куди поділись кущі? Куди поділися звичні барви? Куди все заховалося? Як дивовижно незвично виглядає все навкруги! Як яскраво блищить сніг! Як він рипить на морозі. Скільки нового трапилося тільки за одну ніч!


Ігор Михайлов. Зимовий ранок

Аксінія Давидова. Зимовий ранок

Олексій Сичев. Зимовий ранок 
        Зимнее утро (фрагмент)
Морозит. Снег хрустит. Туманы над полями.
Из хижин ранний дым разносится клубами
В янтарном зареве пылающих небес.
В раздумии глядит на обнаженный лес,
На домы, крытые ковром младого снега,
На зеркало реки, застынувшей у брега,
Светила дневного кровавое ядро.
Отливом пурпурным блестит снегов сребро;
Иглистым инеем, как будто пухом белым,
Унизана кора по ветвям помертвелым.
Люблю я сквозь стекла блистательный узор
Картиной новою увеселять свой взор…
             Аполлон Майков, 1839, Санкт-Петербург


Володимир Бебія. Зимовий ранок 

Сергеій Панін. Зимовий пейзаж

Юлія Коростова. Зимовий ранок

От як почув цю п’єсу Віктор Лунін (до кожної п’єси «Дитячого альбому» П. І. Чайковського він написав вірш).

Зимнее утро
Вьюга стонет, тучи гонит
К озеру близькому
По небу низкому.
Тропки скрыло, побелило
Кружево нежное,
Легкое, снежное.
А воробушек, пташка малая,
Пташка малая, неразумная,
От метелюшки хочет спрятаться,
Хочет спрятаться, да не знает, как.
И кружит его ветер по небу,
И несет его в чисто полюшко,
С косогора, в сумрак бора…
Горюшко горькое, Бедная пташечка!
Вьюга стонет, тучи гонит
— Спрятала все пути, Чтоб не пройти.
Все кругом бело — снегом замело,
Снегом замело все кругом…
                               Виктор Лунин


Ігор Медведєв. Зимовий ранок

Сергій  Панін . На околиці лісу



П. І. Чайковський «Зимовий ранок» (виконує — камерний оркестр «Гнесинські віртуози», диригент — Михаіл Хохлов)

— А як почули цю п’єсу ви? Яку пору року побачили?
— Можливо, ви знайдете картину, до якої підходить ця музика.
— Доберіть слова до почутої музики. (Музика (яка?))

Зверніть увагу, наскільки по-різному можна почути одну й ту саму музику. Композитор і виконавець передають у музиці свої думки, настрій, роздуми, враження, почуття, але у нас свій досвід, свої міркування і одне й те саме ми можемо почути інакше. І це добре! А от чи буває таке з картинами? Віршами? Як ви вважаєте, чому?

Подивіться, як по-різному можуть розповідати нам картини, поезія, музика. Іноді вони доповнюють один одного, іноді — передають нам різне. Тож потрібно вчити дітей розуміти мову всіх видів мистецтва, міркувати, складати своє враження, бути самостійними і розкутими в поглядах.


Читайте бесіди з дітьми за картинами
Почути намальовані звуки (за картинами про дітей і море Саллі Свотленд)
Вдивляємося у картину (за картинами з парасольками Дональда Золана)
Фантазії з Країни Дитинства (за картинами Поліни Білокобильської)
Плекаємо українське (за картинами Поліни Білокобильської)
Мир «под ногами» (по картинам Альбрехта Дюрера)

У статті використано картини, подані на сайтах
Дякую!

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко