Природознавство,
конструювання, математика, сенсорний розвиток
Інтерактивна пізнавальна казка для дошкільнят та молодших школярів
Казочка про родину симпатичних
їжачків допомагає здивувати малят, ознайомити з життям-буттям цих симпатичних
тварин у природі, уявити як їжачкам жити рядом з нами, дотепно розповісти про
явища природи, звернути увагу на її красу, помилуватися нею, розвинути
мислення, зокрема асоціативне, дрібну моторику.
У казочці є й завдання на
сенсорний розвиток. А ще діти закріплюють математичні уявлення про зміст понять
«більше», «менше», геометричні фігури, на практиці інтуїтивно ознайомлюються з
основами стійкості конструкції, встановлюють причинно-наслідкові зв’язки.
Цю казочку варто розповісти
малятам саме під час прогулянки: тоді вони зовсім інакше переживуть пригоду
родини їжачків, зможуть не тільки уявляти красу природи, а й бачити її на
власні очі, а ще саме на траві дивовижно виглядають не тільки справжні, а й
золоті росинки. Подивіться!
Рядом з великими містами завжди є ще й маленькі міста, містечка, селища, а
ще й такі селища, які є не на всіх картах, — це дачні містечка. Зимою вони
відпочивають, сплять, а навесні поступово прокидаються. Влітку дачні містечка
стають особливо гомінкими: у дитячих садках і школах розпочинаються канікули, і
дітлахи з татами, мамами, бабусями, дідусями багато часу проводять на дачі.
На дачах є ще й інші мешканці. Їх не завжди видно, але уважна людина завжди
їх побачить і подружиться з ними.
• Хто ж може ще жити на дачі?
• Які вони, ці незвичайні мешканці?
Тож в одному дачному містечку було все, як зазвичай буває. На ділянках
росли старі яблуні, в альтанках і на вулицях грали діти, з вікон кухонь смачно
пахнуло оладками і варенням, а подекуди акуратно лежали стоси з дровами. У
такому затишному місці й оселилася родина їжачків: тато — їжак Пих, мама
—їжачиха Жужа і синочок — їжаченя Жора.
• Дітки, як виглядають їжачки? Чим
особливі ці тваринки?
• Що їм подобається їсти?
• Покажіть, як їжачки пересуваються.
Взимку і рано навесні родина їжачків жила, як і всі їжачки.
• Що роблять їжачки взимку?
• Коли вони прокидаються від зимового
сну?
• Чому їжачки прокидаються саме у цей
час?
А от весною, коли все розквітало, влітку, а ще восени доки не дощило, у
їжачків починалося зовсім нове життя — сповнене пригод і несподіванок. Адже
саме у цей час на дачі з бабусею і дідусем живуть маленька дівчинка і її
братик. Вони дружать з їжачками, і їжачкам теж цікаво з малятами. А ще дітлахи
завжди залишають біля сходинок, що ведуть на кухню, щось смачненьке для
їжачків. Такого їжачки ніколи не їли! Смакота!
• А чи знаєте ви чим можна пригостити
їжачків?
Їжачки приходять до діток тоді, коли вони граються надворі: саме у цей час
на дачі стає найцікавіше. Їжачки бачили такі дива! Одного разу на них стрибала
величезна яскрава кулька, вона весело перестрибнула через їжачків, а потім у
неї не вистачило сил стрибати і вона стрімко покотилася в кущі.
• Малята, як ви думаєте що це таке
було?
• А що ще на дачі може нагадувати
кулю?
А вчора на їжачків само по собі їхало на чотирьох колесах щось дивне… та ще
й воно не хотіло об’їжджати тваринок. Прийшлося їжачкам в кущах швиденько
ховатися.
• А це що за диво таке було? Чому ви так
вважаєте?
А ще родині їжачків подобається вставати у досвіту, коли ще прохолодно і
сонечко тільки починає прокидатися. У цей час на дачі все напрочуд красиве: все
таке яскраве, блискуче, нарядне, прямо святкове. На траві, квітах і навіть на
доріжках яскраво виблискують крапельки води.
• Звідки крапельки води взялися на
світанку?
• Як називається це явище?
• Чи бачили ви росу? Чи сподобалася
вона вам? Чому?
• А коли ще можна помітити краплинки
води на рослинах?
Їжачкам подобається дивитися на краплинки роси: у них відображається все
навколо, і навіть мордашки їжачків, а ще у краплинках можна побачити сонячні
промінчики — вони граються з краплинками, виходить ціла райдуга!
Але коли ранкова прохолода змінюється на денну жару, прозорі росинки
зникають.
• Чому зникають росинки?
Їжачкам дуже шкода веселих краплинок, особливо шкода маленькому
їжаченяткові Жорі. Тому одного разу він звернувся до сонечка:
— Сонечко, залиш мені, будь ласка, росинки на весь день: вони такі красиві,
так прикрашають все навколо!
• Чи може сонечко залишити росинки на весь
день?
Сонечко лагідно подивилося на Жору і сказало:
— Я не можу, я таке пекуче, росинки самі зникають, коли я ними милуюся.
Залишитися вони можуть тільки тоді, коли я за хмаринками, і то не надовго.
Вибач!
— Я зрозумів, — зітхнуло їжаченя Жора. — Значить, я вставатиму ще раніше,
щоб встигнути намилуватися росинками!
День пройшов, як завжди. Ранком тільки-но розвидніло, їжаченя Жора прибігло
на галявину біля будинку, щоб привітати росинки. Ще здалеку воно побачило на
галявині щось схоже на золоті кульки різного розміру.
— Може це золоті яблука? — подумало їжаченя Жора. — Але ж зараз ще тільки
початок червня. Яблука так рано не достигають і яблука не бувають золотими!
Дійсно у цей час яблука тільки починають рости, вони ще маленькі, зелені і
зовсім не смачні.
• Якого кольору бувають яблука?
• Коли вони достигають? Які на смак
достиглі яблука?
• Як можна відрізнити достиглі яблука
від недостиглих?
Їжаченя підійшло ближче і побачило, що дивні золоті кульки схожі на великі
росинки.
— Сонечко зробило диво?! — вигукнуло іжаченя. — Воно перетворило росинки на
золоті кульки, які вже нікуди не подінуться.
Їжаченя Жора почало заглядати у золоті кульки, як у росинки. (Дайте дітям в руки золоту гальку з конструктора, нехай вони роздивляться її, помилуються, спробують покотити…)
• Золоті росинки які?
• На яку геометричну фігуру вони
схожі?
• Чим золоті росинки відрізняються
від кульок?
От вже й тато-їжачок і мама-їжачиха прокинулися, вийшли на галявину. Їм
також сподобалися великі золоті краплинки і всі разом почали ними гратися.
Кмітливі їжачки одразу помітили, що золоті росинки різні.
• Подивіться на золоті росинки. Вони
однакові чи різні? Покладіть поряд однакові росинки. Чим вони схожі? Скільки
яких росинок ви назбирали? Чим росинки відрізняються?
• На що росинки схожі? Чим саме? (На сонечко, на кульбабку…)
Їжачки зрозуміли, що із золотих росинок можна будувати чудові сонячні вежі,
ставлячи їх одну на одну.
• Побудуйте сонячну вежу. Яку росинку
треба ставити вниз, щоб вежа не впала?
• А чи можна ставити однакові росинки
одну на одну?
• А чи буде хоч якось триматися вежа,
якщо першою поставити найменшу росинку?
• А якщо ставити росинки за розміром
через один — велика, маленька, велика, маленька…?
• Запропонуйте дітям побудувати
якомога більше різних веж. Чим вони відрізнятимуться?
• Яку вежу побудувати найскладніше?
Найпростіше? Чому ви так вважаєте?
• Так звідки ж насправді взялися
золоті росинки?
От і сонечко вже прокинулося і замилувалося вежами іжачків. Тож сюрприз
вийшов не тільки для іжачків, а і для сонечка. Добре, коли бувають такі чудові
сюрпризи, навіть ось так, зненацька.
Додаткові
запитання
• Чи бачили ви їжачків? Де саме?
• Чим запам’яталася ця зустріч?
• Дайте дітям роздивитися й інші
деталі конструкторів «Набор
металлических чудес», «Набор
бубликов-торов», побудувати з них
цікаві блискучі конструкції.
А розповісти казочку мені допомогли іграшки Фактор розвитку:
• родина їжачків;
• набір металевої гальки;
• набір дзеркальної золотої гальки.
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального
центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Спасибі за надзвичано чудові розробки для рідної малечі! Успіхів Вам, Іринко! Ластовічка з Ужгороду передає Вам вітання!
ВідповістиВидалитиДякую-дякую-дякую)))) Вітаю Ластовічку))))))
Видалити