Слухання та обговорення музики Едварда Гріга «Хода гномів», «У печері Гірського короля» (з сюїти «Пер Гюнт» за драмою Генріка Ібсена)
Ми звикли читати пригодницькі книжки, дивитися фільми та мультфільми. Але ж про неймовірні пригоди можна розповісти і мовою музики. Іноді композитори розповідають цілі музичні історії: змальовують музикою персонажі, їх характери, події, які трапилися. Тільки такі історії потрібно вміти прочитати, уявити, а ще потім дофантазувати, думати, порівнювати, і, найголовніше, уважно кілька разів слухати музику. Спробуймо! І можливо трапиться так, що історій ми придумаємо декілька: це тому, що музику кожний чує трішечки по-своєму.
Сьогодні ми разом прочитаємо, уявимо, нафантазуємо одну з музичних казок, яку написав для нас норвезький композитор, музичний діяч, диригент Едвард Гріг. Спочатку слухаймо!
Едвард Гріг «Хода гномів»
Так
і уявляю під музику маленькі обережні кроки. Наш герой дуже маленький, тому
кроків робить багато. Його кроки квапливі та дрібні, адже треба встигнути
вчасно. У музиці багато дрібних ноток: кожна нотка — маленький крок. Але
все-таки наш герой топає обережно, роззирається на всі боки, час від часу зупиняється
і прислухається.
Спочатку
музика звучить тихо: можливо наш герой ще дуже далеко, а можливо він ще дуже
невпевнений, бо потрапив у незнайоме місце. Далі музика повторюється і стає
гучнішою, впевненішою. Наш герой вже близько, освоївся у новому місці, тож
рухається сміливіше.
• Хто
ж це може бути?
• Де
наш герой іде?
• Чи
один він?
Чомусь
під цю музику уявляю ліс. Наш герой може бути невеличким звірятком — їжачком
(той, у кого їжачок жив у кімнаті знає, як може топати це маленьке звірятко),
ведмежатком, барсучком…
А
можливо це казковий персонаж? Дідусь Лісовичок оглядає свої володіння? Та ні:
Лісовичок — господар в лісі, тому його кроки будуть хоч і обережними (щоб
нічого не пошкодити), але впевненими. Тож хто це? Гномики! Вони маленькі жителі
печер, а в лісі — гості. А можливо гномики виконують доручення Гірського
короля?
• Як
ви думаєте, яке саме?
• Прислухайтеся
до музики: йде один гномик чи багато?
Я не
уявляю собі гномика одного та ще й у незнайомому лісі! Гномики ланцюжком
обережно йдуть лісом, один за одним. Таємничі стежинки відомі тільки їм, тільки
гномики їх бачать і можуть ними подорожувати.
Раптом
музика різко змінюється. Чому? Що сталося?
Це
гномики побачили щось незвичайне! Вони швиденько заховалися, принишкли,
підглядають… Ой, воно йде сюди! (Повторюючись музика набуває нових барв, стає
трохи впевненішою, голоснішою.) Такого гномики ще ніколи не бачили!???
• Що
це може бути?
• Що
могло налякати гномиків? (Адже налякати може не тільки страшне, а й все незвичайне, незвичне, дивовижне…)
•
Чому вони заховалися?
•
Чому просто не обійшли неочікувану перешкоду?
Музика
не лякає нас, вона мелодійна і спокійна. Можливо вітерець подув сильніше і приніс
нові запахи, пошурхотів листячком дерев, вони стали немов живі і це налякало
гномиків. А можливо бабки з метеликами закружляли на галявині ніби дзиґи (такого
у підземеллі не буває) або дитинчатка тварин грають на галявині, нюхають
квіточки. А можливо…
•
Запропонуйте малятам придумати власну історію про пригоду гномиків. Гномики
живуть у печерах, тому в лісі не почувають себе спокійно, як вдома, будь-яка
несподіванка, щось таємниче і незвичайне може їх налякати.
• Що
цікавого і несподіваного могли побачити гномики в лісі?
•
Опишіть музику. Яка вона? На що схожі звуки? Чи подобається вам? Чому?
•
Які барви у музики? Спробуйте намалювати те, що чуєте. Намалювати не сюжет, а
саму музику! Які барви ви для цього виберете? Чому?
•
Чим ця мелодія відрізняється від попереднього фрагменту?
Потичок
неспішно тече, у невеличкій заводі зібралися невеличкі різнобарвні рибки,
новини одна одній докладають. А можливо оленятко з мамою на галявині
відпочивають, оленятко вперше побачило таку красу, обережно підходить до кожної
квіточки, роздивляється її, нюхає, посміхається, милується… А можливо
хлопчик-пастушок прийшов на галявину, стало скучно, тож вирізав сопілочку і
грає, таку музику гомики ще ніколи не чули… Гномикам і страшно, і цікаво, тому
вони обережно виглядають із схованки, прислухаються, милуються, але знайомитися
не хочуть…
Хоч
дива приємні, але гномикам незвичні, тому вони намагаються триматися подалі. Гномики
не знають чого чекати від таких лісових мешканців, тому дуже обережні,
стурбовані… Ой, воно вже ближче! Що робити?
І
сполохані гномики побігли — спочатку потихеньку відійшли подалі, а потім не
витримали і накивали п’ятами.
Поступово
гномики заспокоїлися: уважно та обережно ще раз подивилися навкруги, один на
одного, посміхнулися (ну і чого було лякатися так?), швиденько привели до
порядку розхристану одежу, пригладили волосся, охайно надягли шапочки і … пішли
далі.
Едвард Гріг «У печері Гірського короля»
• Запропонуйте
діткам закрити оченята і уявити, як гномики неспішно йдуть лісом.
•
Які у них кроки?
•
Запропонуйте малятам показати ходу гномиків.
•
Куди ж прямують гномики? Можливо вони йдуть до своєї домівки?
• Де
живуть гномики? Що роблять?
•
Хто живе поряд з ними?
Гномики
живуть у печерах, бережуть надра землі, добувають корисні копалини (вугілля,
залізну руду тощо). А володар всього підземного царства — Гірський король.
Можливо саме до нього прямують гномики?
Можливо
у Гірського короля свято, а можливо гномики звітуються йому — розповідають, що
у його підземному царстві-государстві трапилося, що вони робили, а також що
нагорі цікавого відбувається, як там люди живуть, чи не збирається хто в печеру
навідатися, які у нього наміри, злий він чи добрий, що від нього чекати можна,
як зустрічати…
Музика
стає все рухливішою, схвильованою: гномики ніби переживають недавні події,
емоційно показують їх рухами, радяться з Гірським королем, а можливо він
невдоволений діями гномиків, щось наказує їм…
• Як
закінчується музика?
Можливо
у короля виникла суперечка?
Музика
несподівано обривається! Що ж буде далі…
А от
як уявили і намалювали описані Е. Грігом пригоди гномиків автори
мультфільму-фантазії «Гноми і Гірський король» (кіностудія «Союзмультфільм»,
1993).
Мультфільм-фантазія «Гноми і Гірський
король»
на
музику Едварда Гріга «Ранок», «Хода гномів», «У печері Гірського короля»
(з
сюїти «Пер Гюнт» за драмою Генріка Ібсена)
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних
технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Немає коментарів:
Дописати коментар