Пізнавальне дослідження для дітей і дорослих
Далеко не все можна зрозуміло пояснити дітям, але щоб зацікавити їх, збудити у кожній дитині дослідника і винахідника достатньо показати цікавий нескладний, але красивий дослід і тоді малята самі почнуть творити дива.
Маятник — так просто! Звичайно, адже найпростіший маятник — це будь-який предмет (кулька, гайка, гвіздочок тощо) на мотузочці. Так, маятник зробити дуже просто. Але навіть така проста система може мати властивості, які здаються дивовижними і надзвичайними. Наприклад, ось такі
Поекспериментуймо
з дошколяриками та молодшими школярами! Звичайно, ми не зможемо розповісти
малюкам про період і амплітуду коливань маятника, які сили і як саме діють під
час коливань, що впливає на швидкість його руху, чому він все-таки зупиняється
тощо, але провести досліди, які здивують та зацікавлять дітей, стануть
поштовхом до поглибленого вивчення природничих наук, допоможуть виявити певні
закономірності, а також власноруч сконструювати цікаву систему МОЖЕМО і
ПОТРІБНО робити. Вперед!
Вивчаємо рухи маятника. Порівнюємо
маятники
1. Зробіть два маятника так, щоб мотузочки
були різної довжини, а вантаж на них — однаковий. Чи однаково вони рухаються? Чим
відрізняється їх рух? Який маятник рухається швидше? Як зробити маятник, який
рухається ще повільніше? ще швидше?
2. Зробіть два маятника так, щоб
мотузочки були однакової довжини, а вантаж на них різної маси (тільки потрібно
дібрати вантаж так, щоб діти могли одразу побачити різницю). Чим відрізняються
коливання цих маятників? Який з них зупиниться швидше? Що цікавого ви помітили?
3. Спробуйте примусити маятник
коливатися, відводячи вантаж на різну відстань. Коли маятник рухається довше? Що
цікавого ви побачили? А якщо пі час руху маятника збоку дме вітер? Чи може
вітер примусити маятник зупинитися? Чи може вітер допомогти маятнику
коливатися? Як саме?
4. Спробуйте різними способами
штовхнути маятник: примусити його коливатися з одного боку в інший, закрутити
по колу тощо. Що змінюється під час руху маятника? Як зупиняється маятник у
кожному випадку? Який рух маятника вам сподобався найбільше?
5. Щільність рідин. Зробіть два однакових маятника. Розташуйте один маятник
так, щоб вантаж був занурений у воду, другий маятник коливатиметься як завжди у
повітрі. Який маятник зупиниться швидше? Чому? Поекспериментуйте з глибиною
занурення вантажу маятника у воду. Чим відрізняють коливання маятника? Коли
маятник, вантаж якого занурений у воду, зупиняється скоріше?
Пригадайте,
як ви бігали у воді. Де ви можете бігати швидше — у воді чи, як зазвичай, по землі?
Коли втомлюєтеся швидше? Чим ваші рухи у воді схожі на рухи маятника? Чи можна
сказати, що маятник у воді втомлюється швидше?
Цей
дослід з маятниками може допомогти дати дітям уявлення про щільність рідин —
спробуйте занурити один маятник у воду, іншій — в олію, солону воду тощо. Який
маятник зупиниться швидше? Чому? Як буде рухатися маятник, вантаж якого
торкається піску?
6. Танок маятників. Створимо ланцюжок маятників на зразок ланцюжка,
який ми бачили у відео на початку цієї статті. Поекспериментуємо з довжинами
мотузочок та послідовністю маятників — можна підвісити маятники через один
(довга мотузочка коротка, довга коротка і т. д.), через два … , підвішувати
маятники з різною довжиною мотузочок у різному порядку тощо. Який ланцюжок у
нас вийшов? Що цікавого ви помітили?
7. Давайте примусимо маятники взаємодіяти — штовхнемо вантажі так, щоб вони
зіштовхувалися у повітрі. Розкажіть, як рухаються маятники? Чи змінюється
напрям їх руху? Як саме?
8. Підвісимо кілька однакових
маятників до палички. Чи будуть рухатися інші маятники, якщо почне рухатися
один з них? Іншими словами ми перевіряємо, чи знають інші маятники, що один з
них почав коливатися.
А
тепер підвісимо маятники не до палички, а до мотузочки. Примусимо один з
маятників рухатися. Що відбувається тепер? Чи почнуть рухатися інші? Коли вони
почнуть рухатися? Поекспериментуйте з відстанями між маятниками, примушуйте
коливатися маятники по боках, посередині… А якщо почнуть рухатися одразу два
маятники по боках?
Маятник
Фуко може продемонструвати добове
обертання Землі. Вперше публічна демонстрація такого маятника здійснена
французьким фізиком і астрономом Жаном Фуко в 1851 році в паризькому
Пантеоні: під куполом Пантеону він підвісив металеву кулю масою 28 кг із
закріпленим на ньому вістрям на сталевому дроті довжиною 67 м. Кріплення
маятника давало йому змогу вільно коливатися у всіх напрямах, під точкою
кріплення на підлозі було зроблено кругове огородження діаметром 6 м, по
краю огорожі була насипана піщана доріжка таким чином, щоб маятник в своєму
русі міг при її перетині прокреслювати на піску позначки. Щоб уникнути бічного
поштовху при пуску маятника, його відвели вбік і прив’язали мотузкою, після
чого мотузку перепалили.
При
кожному коливанні відхилення маятника від попереднього перетину доріжки з піску
становило 3 мм. Площина коливань маятника залишається незмінною, а земна
поверхня повільно повертається.
Більше
читайте за посиланням
Де
можна побачити маятник Фуко
Зараз
в Україні діють 8 маятників Фуко.
• 24 лютого
2011 р. маятник Фуко з’явився у Науково-технічній
бібліотеці Національного технічного університету Україні «Київському
політехнічному інституті» (Київ). Куля з бронзи важить 43 кг, а
довжина нитки становить 22 м. Київський маятник Фуко є одним з найбільших у
Європі.
• 18
вересня 2013 р. у фойє головного корпусу
Ужгородського національного університету відбулося урочисте відкриття маятника
Фуко з латунною кулею вагою 45 кг. Цей маятник Фуко унікальний тим, що діє
безперервно.
• Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова (Київ)
• Музей пізнання світогляду та освоєння космосу (Переяслав-Хмельницький)
• Харківський національний університет
• Харківський планетарій
• Церква Пресвятої Євхаристії (Львів)
• СОК «Адреналін Сіті» (Луцьк)
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних
технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Немає коментарів:
Дописати коментар