Образотворчість для великих і маленьких
Аплікація — це мистецтво створення образу з клаптиків. Зазвичай ми з дітьми так і робимо: вирізаємо елементи різного забарвлення та форми, знаходимо місце кожного елементу і приклеюємо їх до основи. Спробуймо створити незвичайну аплікацію, використовуючи тільки кружечки різної величини і забарвлення. Та чи вийде? Адже у кругів немає кутів, а як же без кутів викласти дах будиночка, крильця, ніжки, ручки у жучків?..
Незвичайне
зазвичай створюють винахідники, а вони не бояться складнощів: складатимемо
кружечки навпіл, тоді їх можна покласти рядом трикутничком. Спробуйте: вийде
дах будиночка, крильця жучка-сонечка!.. А тепер приклеїмо до основи тільки одну
половинку кружечка — вийде тремтливе крильце жучка, яке може рухатися, —
здається жучок ось-ось полетить. Поміркуйте з дітьми, поекспериментуйте разом
як цей незвичайний прийом можна використовувати і під час створення інших образів.
Перед
створенням аплікацій покажіть діткам фотографію тварин чи рослин, які
створюватимете, обговоріть чи схожа аплікація на об’єкт у житті, чим саме, як
зробити образ ще більше схожим, де живе тваринка, що полюбляє. Намагайтесь не
створювати окремих персонажів, що висять у повітрі. Наприклад, якщо жучок
любить сидіти на квіточках, запропонуйте діткам створити квіточку та посадити
жучка на неї, вийде сюжетна картина. Пригадайте, як малята створюють свої
картини: намалювали сонечко, рядом хмаринки, травку на ній дівчинку, рядом
дерево, квіточку… За таким же принципом варто і аплікації створювати.
Ми
поєднали образотворчу діяльність, розвиток мовлення, ознайомлення з довкіллям, вивчення
властивостей геометричних фігур та розвагу: діти закріплюють знання властивостей
геометричних фігур, вчаться використовувати їх під час розв’язування задач, складати
кружечки так, щоб отримати їх окрему частинку, називати ці частинки,
використовувати об’ємність складених частинок при створенні образів, порівнюють
створений образ із тим, що вони бачать навколо.
Пропоную
створювати з дітьми аплікації з кружечків у кілька етапів:
•
ознайомлювання — це репродуктивний етап — педагог
показує дітям готовий зразок, пояснює як створити таку аплікацію, допомагає
дітям під час роботи;
•
допридумування — репродуктивно-творчий етап — діти
беруть за основу готовий зразок, створюють таку саму аплікацію, придумують як
створити і за допомогою педагога створюють додаткові елементи — квіточки,
дерева, будиночок, хмаринку тощо;
•
створення — творчий
етап — діти самостійно (або разом з педагогом) визначають тему, придумують
сюжет та створюють аплікацію, педагог радить, допомагає, якщо щось не виходить,
але нічого не робить за дитину.
Запропонуйте
дітям створити грибочок, сонечко, човен з вітрилом, жучка, веселу гусеницю,
равлика, казковий палац, черепашку, ліс, квіточки, казкове місто з кружечків,
де живуть колобки. Якщо дітям важко придумувати аплікацію, педагог може дати
дітям початок — основу, яку діти розвивають самостійно, вирішуючи яким буде
їхній образ.
А ще
можна створювати незвичайні об’ємні книжечки: вирізати аплікації по контуру, потім
зробити основу — скласти аркуш картону навпіл, зробити смужки різної довжини
(саме до них ми приклеїмо персонажів), розкласти та відокремити смужечки, щоб
вони допомогли створити об’єм, приклеїти персонажі, прикрасити квіточками, травичкою
тощо. Вийде чудова книжечка-малятко!
Створивши
аплікацію, варто разом уважно роздивитися її: скільки кругів потрібно для її
створення, чи всі вони однакові, чим відрізняться, скільки кольорів можна
знайти в аплікації, математика може допомогти порівняти аплікації один одного —
спочатку якісне порівняння (на око), потім — перевіряємо, рахуємо. Виходить і
творчість, і математика одразу. І таке математичне порівняння нікого не образить:
адже всі аплікації чудові!
Потім
можна придумувати історії за сюжетом аплікацій, встановлювати
причиново-наслідкові зв’язки за кількома аплікаціями, розповідати казки малюкам,
ілюструючи власними виробами… Виходить яскрава інтегрована діяльність, яка
розвиває окомір, винахідливість, почуття міри, фантазію.
Яскравих аплікацій!
Дякую
за зразки аплікацій:
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних
технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Благодарю за возможность увидеть чудесные превращения простых кружочков в прелестные образы!!! Столько вариантов!!! И последняя аппликация понравилась своей простотой, но в тоже время- нежностью.
ВідповістиВидалитиСпасибо: собирала аппликации по всему Интернету. Мой главный вклад — я по-своему прописала методику применения таких аппликаций (потому и решила поделиться опытом): соединила математику и искусство :)))) Воспитатели говорят, что очень удачно получается, да и я вижу, что и деткам нравится, и глубины знаний прибавляется. Да ссылочки, где можно посмотреть уже мой опыт соединения познания мира, конструирования и аппликации (я это называю двумерным конструирование, хотя иногда оно уже трехмерным получается). Это опыт Дошкольной академии "УникУм", где я работаю методистом по нескольким направлениям: http://informaciaforall.blogspot.com/2015/12/blog-post_28.html и http://informaciaforall.blogspot.com/2015/09/blog-post_37.html
ВидалитиУспехов!
Доброго дня, дуже подобається поєднувати аплікацію з кружечків з різними видами діяльності, з математикою, мовленням, природою і т.д. Дякую за ідеї, цікаві. Ще й розвивають критичне мислення.
ВідповістиВидалитиДякую))) Якщо подобається, значить не дарма створювала))) Щасти!
Видалити