Смачна математика
Початок публікації за посиланням —
Частина 1 «Що таке дроби»
Порівнюємо дроби — порівнюємо розмір частин
Порівняємо
дроби — якщо діти зрозуміли зміст дробів, то зараз складнощів виникнути не
може. Адже дроби порівнюються так само, як і звичайні числа: не дивимося на
знаменники (якщо знаменники однакові!!!), а порівнюємо чисельники. Чому так? А
тому що ми порівнюємо кількість однакових частинок: звісно, якщо кількість
частинок більша (тобто більший саме чисельник), то і кількість, яка позначає дріб
також більша. Це можна зрозуміти складаючи частинки, наприклад яблука.
А
тепер складніше — порівнюємо дроби — 1/2
та 1/4. Звісно, тут все очевидно, адже на око видно, що 1/2 більша за 1/4.
Та й діти вже добре знають: якщо розрізати половинку (1/2) на дві рівні за
розміром частинки, то вийде четвертинка (1/4) — іншими словами дві четвертинки
складають половинку, а це означає, що четвертинка вдвічі менша, ніж половинка.
Те
саме можна показати і на частинках круга — для цього стане у пригоді математичний планшет.
Звісно,
так просто і очевидно буде далеко не завжди, тож йдемо далі — ускладнення. Для наочності і далі можна
працювати з яблуками або ж тістечками чи піцею (можна вирізати круги з білого
паперу і намалювати на них піцу або ж тістечко, але вже варто переходити на
абстрактнішу наочність), тож я перейду на круги (математичний планшет).
Таким
чином ми фактично розділяємо більші частинки цілого на менші частинки: так в
одному прикладі ми половину яблука подали як дві четвертинки. Звісно, можна
діяти і навпаки, якщо є така можливість.
З
такою наочністю вже ніхто нічого не переплутає! Звісно, наочність — це добре,
але треба робити ще один крок і переходити на інший щабель. Щоб порівняти дроби
потрібно всі частини, на які розділене ціле, зробити однакової величини.
Звісно, дві частини — це менше, ніж три такі самі частини!
А
тепер зробіть з дітьми ще один важливий крок (він важливий тоді, коли ми
використовуємо наочність): ми маємо
порівнювати частини одного й того самого цілого. Адже частини різних
обʼєктів (цілих) порівнювати не можна. Хто ж може сказати, що більше — частина
яблука чи піци? І навіщо нам це? Тож не можна порівнювати все одразу з усім —
порівнювати те, що порівняти одне з одним не можна.
Далі використовуємо математичний планшет, щоб закріпити матеріал: діти можуть записати на картках дроби, перевернути їх і навмання брати дві картки. (Тут добре, якщо маємо змогу використовувати одразу два математичні планшети: так порівняння буде наочнішим і зрозумілішим.)
Як
змоделювати дроби? Як порівняти? Як ці дії зробити зручніше саме для мене? Ось на
відповіді саме на такі запитання варто акцентувати увагу дітей. Ну і звичайно,
працюючи в парах чи групах діти одразу перевіряють правильність порівняння і
пояснюють один одному. Так діти не лише закріплюють вивчене, а й заглиблюються
в матеріал. У такій діяльності ще й цінне те, що діти розповідають один одному так,
як їм зрозуміло.
Завантажте презентацію «Смачні дроби. Частина 2. Порівнюємо дроби» для роботи з дітьми.
Раджу
вмикати режим перегляду розвʼязування завдань (кнопка «Розвʼязати» у
презентації) для закріплення, після того як діти вже виконали завдання. Звісно,
можна діяти інакше — розглядати з дітьми розвʼязування одного завдання, а потім
давати дітям можливість виконати подібні завдання вже самостійно. Але такий
спосіб я вважаю неефективним, адже діти можуть розпочати діяти за інструкцією,
не заглиблюючись у зміст своїх дій.
Далі
«Додаємо дроби — складаємо частинки»…
Ірина
СТЕЦЕНКО,
наукова співробітниця Міжнародного науково-навчального центру
інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
авторка технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Читайте
роздуми щодо теми блогу
Немає коментарів:
Дописати коментар