понеділок, 22 січня 2018 р.

Знайомтеся: робот Dash — помічник педагога та відданий друг малят

Навчальний робот для дітей віком від 3–10 років


Сьогодні ми знайомимо Вас із чудовим роботом Dash. Він приїхав до нас з США, його створили фахівці із Кремнієвої долини, компанія Wonder Workshop. Детальніше дивіться на відео.




Щиро дякую фахівцям компанії ERC, які створили це чудове відео за моїм сценарієм, надали мені змогу ознайомитися з величезними можливостями роботів Dash і Dot.




Дійсно, зовні Dash схожий на яскраву веселу іграшку, яка може багато чого цікавого, саме тому він подобається малятам-дошкільнятам (від 3 до 6 років) та молодшим школярикам.
А ще Dash — допомагає дітям легко і невимушено пізнавати навколишній світ, відчути себе винахідником та експериментатором. Адже він може стати вірним помічником батьків та педагогів на заняттях з математики, ознайомлення з довкіллям, конструювання, інформатики, розвитку мовлення та мислення, сенсорного розвитку.
Dash допомагає зацікавити і мотивувати малят, інтегрувати різні науки, є другом дітей, який може виконувати їхні завдання, допомогти навчатися діючи, показати практичне використання набутих знань, побачити помилку і виправити її, невимушено тренує дітлахів, коли це потрібно. З Dash вчитися весело!




Надаю конспект заняття-знайомства з роботом для дошкільнят та молодших школярів. Таке заняття можна провести вдома, в дитячому садку та в школі.
У ньому Ви знайдете інтерактивні завдання різної складності, тому його можна використовувати для першого знайомства з Dash дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Отже, розпочинаймо!


Незвичайна мандрівка у країну добрих роботів

Знайомство з роботом Dash


Далеко-далеко так, що і дістатися до неї ми можемо тільки подумки (адже наша думка — як надшвидкісний транспорт, який ніщо не може зупинити) розташована країна Роботоляндія. Там живуть добрі роботи, вони дружать, один одному допомагають, весь час розмірковують як зробити нових роботів досконалішими, щоб вони могли виконувати більше різних справ, були розумними і гарнюнькими.
• А чи знаєте ви, що таке роботи?
• Навіщо потрібні роботи?
Педагог доповнює відповіді дітей, орієнтуючись на вік та вже набуті знання, показує дітям сучасних роботів у дії.
Спершу здається, що слово «робот» придумали недавно, але це зовсім не так. Слово «робот» було придумано чеським письменником Карелом Чапеком і його братом Йозефом. Слово «робот» виникло від двох слів: robota — підневільна праця (rob — раб). Дійсно, робот сам нічого робити не може, людина керує ним (певною мірою примушує), але роботу це не шкодить, він і створений саме для того, щоб виконувати команди людини. Часто робот може виконувати за людину складні для неї завдання або якусь марудну роботу, щоб зекономити наш час.
Відомості про перші практичні застосування пра-пра-пра…дідусів сучасних роботів — механічних людей з автоматичним управлінням — ми можемо знайти у далекому минулому.
Кажуть, що на маяку, спорудженому на невеличкому острові Фарос у Середземному морі поблизу Єгипту, встановили чотири позолочені жіночі фігури. Вдень і вночі вони яскраво освітлювалися, тому їх завжди було добре видно здалеку. Ці статуї через певні проміжки часу, повертаючись, відбивали склянки; в нічний час видавали голосні звуки, попереджаючи мореплавців про близькість берега.
Арабський вчений і винахідник Аль-Джазарі (1136–1206) створив човен з чотирма механічними музикантами, які грали на бубнах, арфі і флейті.
Перше креслення робота схожого на людину (людиноподібного) зробив видатний італійський вчений, дослідник, винахідник і художник, архітектор, інженер Леонардо да Вінчі (близько 1495 року). Записи Леонардо містили детальні креслення механічного лицаря, здатного сидіти, використовувати руки, рухати головою і відкривати забрало.
Французький механік і винахідник Жак де Вокансон у 1738 році створив перший працюючий людиноподібний пристрій (андроїд), який грав на флейті. Він також виготовив механічних качок, які вміли клювати корм.

• Чим роботи схожі на звичайні машини? А чим відрізняються?
• Де ми сьогодні можемо побачити роботів? Що вони роблять?
• Чи схожі роботи на людей?
• Що вміють роботи?
• Чи вміють роботи міркувати як люди?
• А чи вміють розмовляти?
• Уявімо як роботи рухаються.
Виконуємо таночок роботів.
• А на що роботи схожі?
• Чим вони від людей відрізняються?

Роботи дуже товариські до людей, їхні інженери-роботи завжди прагнуть зробити нових роботів такими, щоб вони людям все більше у пригоді ставали. А роботи-науковці весь час придумують все досконаліші деталі та з’єднання, з яких інженери-роботи побудують нові дива техніки.
Щоб нові роботи були потрібні людям, роботи-науковці постійно тримають зв’язок з колегами-науковцями на Землі, адже тільки за таких умов нові роботи не зашкодять наші планеті і стануть справжніми друзями людей та незамінними помічниками.
Як тільки робот-новинка пройшов всі випробовування, а інженери і науковці на Землі навчилися ними управляти і чинити їх робот-новинка потрапляє до нас.
Швидко це зробити йому допомагає високошвидкісний квазіпаралельний нейронний перехід.
Увага! Тільки що перехід розкрився і пропустив ще одну новинку. Дивіться! Який же він гарнюнький!
Виїжджає робот Dash. Око робота миготить зеленим, він видає приємні радісні звуки — вітається.



• Подобається? Робот поки-що зовсім не вміє з нами розмовляти. Як ви думаєте, що він зараз хоче нам сказати? Як ви здогадалися?
• Бачите, який робот ввічливий! Ми також не гірше! Привітаймося! (Діти придумують, як вітатися з роботом, вітаються, робот на них зацікавлено дивиться, крутить голівкою час від часу, миготить зеленою лампочкою.)
• На що схожий наш новий знайомець?
• Ручки? Ніжки?
• Погладьте робота, скажіть добрі слова, подружиться з ним. Йому буде дуже-дуже приємно! (Діти гладять робота, щось йому кажуть, а він радісно миготить лампочками, крутить голівкою, немов все розуміє.)
• Як ми його назвемо?
• Чим робот схожий на іграшку? Чим він відрізняється від звичайної іграшки?

Далі дітки навчаються управляти роботом.
Педагог показує дітям як діють клавіши Dashа. Діти виконують нескладні завдання на кшталт: на килимі лежать дві іграшки — лялечка та машинка, потрібно дати такі команди роботу, щоб він під’їхав до певної іграшки.
Давайте покажемо роботу нашу кімнату, адже у країні роботів таких предметів немає. Діти керують роботом, коли він зупиняється біля іграшки, розповідають про неї за планом (див. нижче), доповнюють один одного:
• Як називаються предмети?
• Навіщо вони нам потрібні?
• Що і де у нас є цікавого?




Вчимо дітей користуватися кнопками, які спрямовують рух Dashа, орієнтуватися у просторі та ще й розвиваємо монологічне та діалогічне мовлення. Діти старшого віку спочатку розповідають куди Dashу потрібно їхати, а потім вже подають відповідні команди.

Давайте потанцюємо всі разом! Фізкультхвилинка: діти з Dash вільно рухаються під музику.
Сядемо на килимочок і допоможемо роботу Dash пригостити нас чимось смачненьким. Малята по черзі називають ім’я друга, кладуть цукерку і спрямовують робота. Робот Dash працює з ківшем.




А на згадку про наше знайомство робот Dash пропонує кожному зробити аплікацію (шаблон у файлі завантажте тут), а старшим діткам дарує розфарбовку.




науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко

пʼятниця, 19 січня 2018 р.

Мандрівка на полюси Землі

Чи справді на полюсах завжди сніг та крига?


Подорожі на полюси Землі педагоги вже давно звикли влаштовувати взимку, адже це найхолодніші місця Землі. Тому й про Антарктиду та Арктику розповідаємо як про королівство Снігової королеви, забуваючи, що там і літо буває. От і думають діти, що рослин в Антарктиді немає і не може бути: адже кругом тільки крига і сніг. А от що під кригою? Яке антарктичне літо?

А ще цікаво, що в Антарктиді все навпаки: у нас зима — там літо, в Антарктиді літо — у нас зима. Давайте знову (вже по традиції) станемо учасниками полярної експедиції, але розглянемо з малятами не тільки  зиму, а й літо.



Датою відправлення експедиції можна вибирати будь-який день, а можна й стартувати у День відкриття Антарктиди — 28 січня. Адже саме цього дня у 1820 р. учасниками першої російської антарктичної експедиції (1819–1821 рр.) під командуванням Ф. Беллінсгаузена і М. Лазарева було відкрито шостий і останній материк Землі — Антарктиду.
Це єдиний континент на планеті, на якому заборонено розміщення будь-яких військових об’єктів. Дотепер територія Антарктиди не належить жодній країні світу, на ній дозволена тільки наукова діяльність.
Площа Антарктиди становить близько 14 млн км. Отже, цей материк майже у 4 рази менший, ніж Євразія — той, на якому живемо ми. Але взимку він значно збільшується в розмірах за рахунок криги.

Розкажіть дітям про найтаємничіший континент нашої планети: про мешканців Антарктиди — тварин та рослини, умови їх існування, порівняйте їх з природніми умовами в Україні та інших уже відомих дітям місцях, розберіться разом, як пристосовуються живі істоти до таких суворих умов.
Зверніть увагу малят на значення цього континенту для людей Землі — близько 80 % запасів прісної води зосереджено саме в Антарктиді, у льодах якої “записано” дані про клімат нашої планети за останні 100 тис. років, спостереження науковців на цьому континенті допомагають прогнозувати зміни клімату та досліджувати сейсмологічну активність в усіх куточках Землі, на антарктичних базах тестують технології та обладнання, які планують використовувати під час вивчення планет Сонячної системи.

Наш корабель наблизився до цього суворого континенту, ми вдивляємося у далечину, щоб нічого дивовижного не пропустити. І тут побачимо величезний білий острів, а на ньому зграйку … здалеку дуже схожих на людей в костюмах.




Ознаймлюємо дітей з тваринами полюсів Землі.




Порівняйте: тваринам, які вправно плавають, дуже складно пересуватися по суходолу. Але чи всім справді складно? Чому?

Нелегке життя тюленів на суходолі



Як риби у воді


А от пінгвіни: вони вже вправніші на суходолі, але все-таки незграби.



Ми звикли до того, що пінгвіни — чудернацькі птахи, що не літають. Але чи насправді вони не літають? Подивіться на цей підводний політ!



Покажіть малятам ці фото колонії пінгвінів.







Що здивувало? Де дорослі птахи? А де малята-пінгвінята? Змоделюйте з дітлахами колонію пінгвінів. Чому пінгвіни так стоять? Чому їм разом краще?

Зробимо з малятами аплікацію кумедних пінгвінів: покажемо дітям принцип, дамо геометричні фігури із запасом, будемо підказувати при необхідності, і точно не будемо заважати робити так, як малятам хочеться, як вони нафантазують.
І тоді всі аплікації будуть різними, тоді на них буде весело дивитися, тоді малята про своїх пінгвінів будуть розповідати цікаві історії, тоді…
На фото роботи малят Дошкільної академії Інституту обдарованої дитини НАПН України (керівник — Таїсія Грицишина) молодшої групи — проводила заняття чудовий педагог Світлана Ничипорук.









Роздивимося з малятами рослини Антарктиди та Арктики. Чи побачили ви однакові рослини? А які рослини нагадують ті, що ростуть у нас?







А тепер порівняємо рослини полюсів Землі. Чому в Антарктиді так мало рослин?




Малюємо північне сяйво! Працюючи над темою «Антарктида. Арктика», Світлана Ничипорук вирішила малювати полярне диво в усіх групах — раннього віку, молодшій та середній (старших діток у нас тоді майже не було). Педагог вибрала техніку малювання по мокрому. Подивіться, які чудові малюнки вийшли!














І, звичайно, яка ж зимова подорож без сніжинок? Ми звикли робити з малятами витинанки-сніжинки. А от подивіться, які чудові сніжинки можна збудувати із креативного конструктора (фото та ідея конструкцій Любові Пастернак, педагога-консультанта демозали компанії Vema Kids).












Колекція завдань про рослини та тварини полюсів Землі




Ще безліч ідей для полярної експедиції можна знайти у тематичному номері мого улюбленого журналу «Джміль» (2018, № 1) — «Мандрівка у крижані краї». Цей номер Джмелика рекордний для мене: там цілих дві статті з моїми ідеями!





науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко

неділя, 14 січня 2018 р.

Лялькові закономірності

Продовжуємо розв’язувати завдання на пошук закономірностей



Є багато різноманітних завдань на пошук закономірностей. У цій статті я запропонувала одне з таких завдань для старших дошкільнят та для учнів 1 класу.

Як і більшість завдань, завдання на знаходження закономірностей, у технології «Логіки світу» мають кілька варіантів розв’язку. Тому, на мій погляд, необхідно звертати увагу не тільки на правильність розв’язку кожного завдання (дитина може знайти свій власний варіант відповіді), а і на правильне обґрунтування рішення.
Нехай дитина, з точки зору дорослого, розв’язала завдання неправильно, але, особливо у цьому випадку, потрібно звернути увагу на пояснення відповіді. Дитина має, насамперед, обґрунтовувати своє рішення, навчитись доводити, що її відповідь також можна вважати правильною. Це той випадок, коли пояснення і процес розв’язку завдання можуть бути важливішими ніж результат.

Знайдіть разом з дитиною декілька варіантів розв’язку такого завдання і проаналізуйте їх. Які розв’язки схожі один на інший, а які відрізняються один від іншого? Чим відрізняються розв’язки? Яке завдання має лише одне рішення? Спробуйте пояснити чому це завдання має тільки одне рішення.

Із задач кожного типу завдань в курсі будуються ланцюжки від простого до складного так, що найпростіші задачі діти розв’язують без великих труднощів, поступово задачі ускладнюються і, дитина в більшості випадків навіть не помічає переходу від простих задач до складних.
Такі ланцюжки задач, на мій погляд, гарні тим, що проблема складності, неможливості розв’язати задачу не стоїть перед дитиною. Задачі не лякають складністю, а навпаки, приваблюють дітей результатом розв’язку (яскравий малюнок, прикраса для ялинки тощо). У дітей не губиться цікавість до навчання та до предмета, що вивчається. Вони фантазують, вигадують свої цікаві задачі, навчаються за допомогою гри.
Давайте роздивимось завдання з такого ланцюжка, де потрібно знайти закономірності розташування складних об’єктів.

Подивись уважно на малюнок. Як ти гадаєш, яка лялька пропущена? Домалюй її там, де стоїть знак запитання.
Поясни своє рішення.



При розв’язуванні таких завдань запропонуйте дитині уважно роздивитись що зображено на малюнку.
• Чи є щось спільне у всіх зображених предметів?
• Чим предмети на малюнку відрізняються один від одного?
• Відповідно якій закономірності змінюється кожна частинка намальованих предметів?

На малюнку зображені ляльки. Чим же вони відрізняються одна від одної? «У них сукні (великі круги) різного кольору — або червоного, або жовтого; руки теж можуть бути жовтими або червоними; деякі ляльки тримають в руках квітку, а деякі — повітряну кульку.»
Чи можуть бути у ляльки ручки різного кольору? «Ні. У кожної ляльки обидві ручки червоного або жовтого кольорів.»
Давайте спробуємо крок за кроком намалювати пропущену ляльку. Що в неї буде в руках? Роздивись, яка лялька що тримає. «У першої ляльки в руці квітка, а у другої — повітряна кулька. Потім в руці у ляльки знову з’явилася квітка.»
Спробуй сказати коротко як розташовані квітки і повітряні кульки у ляльок. «Я вважаю, що вони розташовані через одну: у першої ляльки в руках квітка, у другої — повітряна кулька, у третьої — знову квітка, ....»
Що тримає у руці пропущена лялька? «Виходить, що у неї у руці повітряна кулька.» Намалюй її у руці пропущеної ляльки.
Роздивись, квітки і кульки розташовані правильно — через одну? (Знайдена тобою закономірність виконується?) «Так. У мне все вийшло — квітки і кульки розташовані правильно.»
Як розфарбовані сукні у ляльок? «У першої ляльки сукня жовта, у другої — червона, у третьої — знову жовта ... Я знаю: сукні у ляльок розташовані теж через одну: спочатку — жовта, потім — червона ...»
Якого кольору сукня у пропущеної ляльки? «Я вважаю, що червона.» Перевір! Вийшло? «Так. Вийшло правильно.»
Як розфарбовані рукава у ляльок? «У першої ляльки рукава червоного кольору, у другої — теж червоного кольору, у третьої рукава жовті, потім — пропущена лялька, потім у ляльки знову червоні рукава, а у останньої ляльки рукава жовті.»
За яким правилом розфарбовані рукава у ляльок? «Мабуть, у двох ляльок рукава червоні, потім у одної ляльки жовті рукава, а далі кольори повторюються (два червоних і один жовтий).» Перевір це. Вийшло? «Так. Тепер пропущена лялька намальована повністю.»


Зверніть увагу на хід діалогу педагога та малятка: знайшов розв’язок — перевір. Навіть якщо Ви бачите, що дитина знайшла неправильний розв’язок, не заперечуйте його одразу, дайте малюку зробити помилку, побачити її (якщо дитина розфарбує ляльку неправильно, помилка одразу кинеться їй у вічі), самостійно виправити.
В чому різниця? З’явиться свій особистий досвід, житина н буде лякатися помилки, привчиться перевіряти зроблене, а не отримувати «гарний» результат півтора землекопи та спокійно ти далі, звіривши його з помилковою еталонною відповіддю у підручнику. І про корисність такого методу можна ще продовжувати і продовжувати...

А щоб наочно показати малятам до чого призводять помилки, подивіться разом з ними дотепний мультик.

У країні невивчених уроків


І наостанок, тут я показала один приклад завдання з іграшками, а тепер можна запропонувати дітям придумати свою закономірність і намалювати, можна викласти закономірності за допомогою конструкторів, зробити гру з кольорового картону, а ще побудувати ланцюжок із власних іграшок.


Простіші завдання на пошук закономірностей знайдіть тут
Приклади нестандартних відповідей на стандартні запитання з мого досвіду читайте за посиланням

науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років



Автор: Ірина Стеценко