Інтерактивна казка з відкритими запитаннями
Чи помічали ви: багато чого, що довго і докладно дорослі розтлумачували дітям ніби «чуже» їм: не тримається довго в головах, вони це глибоко не розуміють і, часто, не можуть адекватно використати далі. Тож, на мій погляд, знання мають бути вистражданими: дітям потрібно давати змогу самим робити висновки, самим щось додумувати, досліджувати, порівнювати…Далі наведу дві задачі. Обидві мої. Кожна з них знайшла своє місце у технології «Логіки світу». Але, якщо є час і змога, використовую другу, дослідницьку, казку-задачу. Нібито і мета задач одна, і результати схожі, але порівняйте наскільки різні ці задачі за способом отримання знань. Сподіваюсь, що і вам цікавіше разом з дітьми малювати чи будувати події казки, придумувати, досліджувати... Тож, починаймо!
Уважно розглянь малюнок. З яких геометричних фігур складається цей казковий
палац? Використовуючи знайомі геометричні фігури, домалюй його так, як тобі
подобається. Які геометричні фігури ти використовував?
Розфарбуй казковий палац так:
Поясни свою відповідь.
Дітям не зрозуміло, навіщо розфарбовувати геометричні фігури. Тому краще розказати їм казку. Під час розповіді діти намагаються будувати так, як герої казки, розмірковують, уявляють. Дітям дуже подобається малювати події казки. Тоді добре видно, чому не виходить певна дія у героїв. Іноді ілюстрацій виходить так багато, що за ними можна скласти цілу розповідь у коміксах.Казкова задача показує, як цікаво діти можуть досліджувати властивості геометричних фігур.
В одному незвичайному царстві, за морями, за горами жили геометричні
фігури: квадрати, прямокутники, круги і трикутники.
Якось вирішили вони побудувати собі будиночки, схожі на них, не із
звичайних цеглинок, а з цеглинок, схожих на геометричні фігури. Квадрати
вирішили будувати будиночки тільки з квадратів, прямокутники — з прямокутників,
круги — з кругів, трикутники — з трикутників.
Почали вони будувати, і з’ясувалося, що не так це легко. Найгірше виходило
у кругів. Будиночки в них не виходили зовсім.
Чому? Що сталося з будиночками кругів?
У трикутників виходило трішки краще, але все одно у побудованих будиночках
можна було лише заховатися від вітру та дощу.
Які будиночки виходили в них?
Спробуй намалювати будиночки кругів і трикутників.
Чому не виходили будиночки у трикутників?
А от у квадратів і прямокутників робота кипіла: вони швидко і вправно
побудували свої будиночки.
Спробуй намалювати їх.
Фігури зраділи: хоч кілька будиночків вийшло!
Але раптом сонечко зайшло за хмаринку, звідки не візьмись — налетів вітер. Квадратики
і прямокутники запросили до себе в гості трикутники і круги. Усі сидять, п’ють чай,
радіють: їм весело і затишно в нових будиночках.
Погода зіпсувалась. Пішов дощ. Спочатку було все добре. Але потім на даху
утворилися калюжі. Вода збиралась на даху, тож через якийсь час він почав
протікати. Фігурки змокли і змерзли, їм одразу стало сумно.
Почали вони розмірковувати. Що робити? Як краще побудувати будиночки? І
нарешті зрозуміли: щоб будиночки вийшли затишними і красивими, потрібно
об’єднати всі геометричні фігури.
Куди і яку цеглу, схожу на геометричні фігури, краще використовувати? Дах
краще будувати з трикутників. Із кругів можна зробити вікна, вони чудово
прикрашатимуть будинки. Все інше краще будувати з квадратів і прямокутників,
хоча з цих фігур можна будувати і дахи (як?).
Геометричні фігури так і зробили. Вони постаралися на славу і побудували
красиві казкові палаци (їх навіть будиночками язик не повертається назвати).
Потім вони яскраво їх розфарбували: щоб не переплутати назви фігур, вони кожну
геометричну фігуру розфарбували іншим кольором.
Подивись уважно і розкажи, яким кольором і яку геометричну фігуру
розфарбували.
Запрошую тебе стати архітектором у казковому місті геометричних фігур. Які
будинки ти запропонуєш їм побудувати?
Чому? Намалюй їх. Розфарбуй їх за таким правилом, як придумали геометричні
фігури. Нагадую його: кожна фігура зафарбовується іншим кольором, не можна
повторювати кольорів геометричних фігур в одному й тому самому будиночку. Добери
кольори геометричних фігур так, щоб будиночки вийшли красивими. Сподіваюся,
геометричним фігурам сподобаються будиночки, які ти намалював.
Мої роздуми про математику, її місце у нашому житті, як розповісти дітям про математику так, щоб вона стала для них цікавою і потрібною читайте тут.
На сторіночці використані фотографії геометричних замків з піску скульптора
Келвіна Зайберта (Calvin Seibert)
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального
центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Просто,захоплююче,корисно
ВідповістиВидалитиДякую!
ВидалитиДуже змістовно,цікаво та повчально
ВідповістиВидалитиДякую!
ВидалитиДуже гарно !
ВідповістиВидалитиДякую))) Щасти!
Видалити