Нестандартні задачі з усмішкою для дітей і дорослих
Початок читайте тут
«Правильна відповідь», насправді, поняття відносне. Адже іноді вона
змінюється кілька разів на день, залежить від людини, що розв’язує задачу, довкілля
і ще від багатьох-багатьох чинників. Незвично? Важко збагнути? Цікаво?
Потрібно забути про шаблони і просто спробувати розв’язати наступні дуже
відкриті задачі. Адже навчитися
розв’язувати задачі можна тільки тоді, коли їх розв’язуєш! Тож читайте
далі та розв’язуйте дуже відкриті задачі технології
«Логіки світу»!
У наведених задачах пропонуються відкриті запитання (вони виділені курсивом). Не на всі ці запитання можна дати одну правильну відповідь. Така відповідь
взагалі не завжди може бути! Адже кожен міркує по-своєму. І не так важливо
знати єдину «правильну» відповідь.
ВАЖЛИВО
зацікавити дітей, спрямувати їхні думки на пошук відповіді, спонукати їх порівняти,
пошукати нові аргументи, тобто важливий сам процес пошуку розв’язку і його
пояснення. Саме такий підхід діє під
час розв’язування всіх задач технології
«Логіки світу».
Серед задач є й такі, в яких потрібно не лише зрозуміти, де які геометричні
фігури заховалися, а й подумати, де і яких геометричних фігур можна знайти
найбільше і чому.
Дуже добре, що завдяки розв’язуванню
таких задач діти вчаться порівнювати не кількісно
(це завжди простіше і вимагає менше роботи думки), а й якісно. Адже в житті
часто-густо доводиться виважувати, приблизно оцінювати значення різних величин,
швидко знаходити приблизний, але достатньо точний розв’язок. Не завжди все
можна точно виміряти, підрахувати, а порівнювати доводиться різні предмети.
Спочатку з’ясуємо, які види
транспорту ми знаємо і де в них можна знайти круги. Перше, що спадає на думку,
— це автобус, тролейбус, потяг у метро, легкова машина тощо. І на круги в них схожі
лише колеса. Можна зробити висновок, що кругів найбільше в потягу: там коліс
найбільше. Але є ще і пароплави, і літаки: в них круглі ілюмінатори. То де ж
кругів більше: у пароплава, у літака чи все ж таки у потяга?
Задача 21. Де більше
прямокутників: у тебе удома чи в бібліотеці? Чому ти так думаєш?
У таких задачах є привід
поговорити про різні назви однієї й тієї самої геометричної фігури. Наприклад, квадрат
— це прямокутник. Часто це твердження
спочатку викликає подив: хіба можна квадрат назвати прямокутником?
Подумаймо: пригадаймо всі
властивості прямокутника (кількість сторін і кутів, паралельність сторін, у
прямокутника всі кути прямі тощо) і спробуймо знайти їх у квадраті. Упевнена,
знайдемо їх усі! І скільки нових можливостей для пошуку геометричних фігур
відкривається тепер перед нами! І знання дітей стають глибшими.
Задача 22. Де більше
кругів: на кухні чи в кімнаті? Чому ти так думаєш?
Задача 23. Які геометричні фігури можна знайти: на кухні, у ванні,
у кімнаті? Де і яких геометричних фігур
більше? Чому ти так вважаєш?
Задача 24. Спробуй знайти геометричні фігури: в магазині, на
базарі, в аптеці, на вулиці, у транспорті, у лісі.
Задача 25. Де більше трикутників:
на вулиці чи в квартирі, у місті чи в селі? У лісі, на городі чи в саду?
Задача 26. У якому магазині
найбільше прямокутників? У якому магазині найбільше кругів?
Задача 27. У якому зошиті більше квадратів?
Задача 28. У якому слові
заховалося найбільше кругів? У якому слові багато трикутників?
Задача 29. У якому
засобі пересування кругів найбільше? Найменше? Чому ти так
думаєш?
Деякі задачі можна
використовувати як місток між площинними і просторовими предметами та фігурами.
Задача 30. Як в одній руці утримати якомога більше кругів?
Звичайно, можна просто вирізати з
паперу багато кружечків і затиснути в долоні. Це найпростіший спосіб розв’язання,
але він не цікавий. Навіть зовсім думати не потрібно.
А якщо пригадати, які маленькі
предмети схожі на круг. Це мають бути предмети, які легко знайти. М’ячик? Він
схожий на круг, але в руці можна утримати лише один м’яч. Може, у руці поміститься
два або навіть три маленьких м’ячики? Але цього мало!
Дуже схожі на круги повітряні
кульки, але й вони великі. Якщо діти спробують уявити повітряну кульку, то
мають пригадати, що кульку можна тримати за ниточку. Ниточка тоненька, тому в
руці можна тримати одразу багато повітряних кульок.
Які іще предмети схожі на круг?
Уважно подивившись навколо себе, пригадаймо, що ми бачили у будинку, на вулиці,
у лісі, на городі тощо. Пригадаймо цікаві історії, казки, вірші.
Наприклад, казки «Принцеса на
горошині», «Котигорошко». В кожній з них якусь роль відіграє горошина. Горошини
маленькі, а ще їх зручно тримати в руці. В долоні можна тримати багато
горошинок. Насіння іще яких рослин круглої форми? Пшоно, мак тощо. Скільки
насіння поміщається в долоні? Чого більше можна тримати в руці — повітряних
кульок чи насіння?
На сторінці використані зображення з фракталами, математичними візерунками, нескінченно самоподібними геометричними фігурами, складеними із частин, кожна з яких повторює фігуру цілком. Більше про них можна дізнатися з наступних публікацій! Адже фрактали можна зустріти в природі та самостійно змоделювати.
Використані джерела (фрактали)
Далі про дуже відкриті задачі читайте у наступних статтях блогу.
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального
центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Немає коментарів:
Дописати коментар