Нестандартні задачі з усмішкою для дітей і дорослих
Початок читайте тут
«Правильна відповідь», насправді, поняття відносне. Адже іноді вона
змінюється кілька разів на день, залежить від людини, що розв’язує задачу, довкілля
і ще від багатьох-багатьох чинників. Незвично? Важко збагнути? Цікаво?
Потрібно забути про шаблони і просто спробувати розв’язати наступні дуже
відкриті задачі. Адже навчитися
розв’язувати задачі можна тільки тоді, коли їх розв’язуєш! Тож читайте
далі та розв’язуйте дуже відкриті задачі технології
«Логіки світу»!

ВАЖЛИВО
зацікавити дітей, спрямувати їхні думки на пошук відповіді, спонукати їх порівняти,
пошукати нові аргументи, тобто важливий сам процес пошуку розв’язку і його
пояснення. Саме такий підхід діє під
час розв’язування всіх задач технології
«Логіки світу».
Серед задач є й такі, в яких потрібно не лише зрозуміти, де які геометричні
фігури заховалися, а й подумати, де і яких геометричних фігур можна знайти
найбільше і чому.
Дуже добре, що завдяки розв’язуванню
таких задач діти вчаться порівнювати не кількісно
(це завжди простіше і вимагає менше роботи думки), а й якісно. Адже в житті
часто-густо доводиться виважувати, приблизно оцінювати значення різних величин,
швидко знаходити приблизний, але достатньо точний розв’язок. Не завжди все
можна точно виміряти, підрахувати, а порівнювати доводиться різні предмети.
Спочатку з’ясуємо, які види
транспорту ми знаємо і де в них можна знайти круги. Перше, що спадає на думку,
— це автобус, тролейбус, потяг у метро, легкова машина тощо. І на круги в них схожі
лише колеса. Можна зробити висновок, що кругів найбільше в потягу: там коліс
найбільше. Але є ще і пароплави, і літаки: в них круглі ілюмінатори. То де ж
кругів більше: у пароплава, у літака чи все ж таки у потяга?
Задача 21. Де більше
прямокутників: у тебе удома чи в бібліотеці? Чому ти так думаєш?
У таких задачах є привід
поговорити про різні назви однієї й тієї самої геометричної фігури. Наприклад, квадрат
— це прямокутник. Часто це твердження
спочатку викликає подив: хіба можна квадрат назвати прямокутником?
Подумаймо: пригадаймо всі
властивості прямокутника (кількість сторін і кутів, паралельність сторін, у
прямокутника всі кути прямі тощо) і спробуймо знайти їх у квадраті. Упевнена,
знайдемо їх усі! І скільки нових можливостей для пошуку геометричних фігур
відкривається тепер перед нами! І знання дітей стають глибшими.
Задача 22. Де більше
кругів: на кухні чи в кімнаті? Чому ти так думаєш?
Задача 23. Які геометричні фігури можна знайти: на кухні, у ванні,
у кімнаті? Де і яких геометричних фігур
більше? Чому ти так вважаєш?
Задача 24. Спробуй знайти геометричні фігури: в магазині, на
базарі, в аптеці, на вулиці, у транспорті, у лісі.
Задача 25. Де більше трикутників:
на вулиці чи в квартирі, у місті чи в селі? У лісі, на городі чи в саду?
Задача 26. У якому магазині
найбільше прямокутників? У якому магазині найбільше кругів?
Задача 27. У якому зошиті більше квадратів?
Задача 28. У якому слові
заховалося найбільше кругів? У якому слові багато трикутників?
Задача 29. У якому
засобі пересування кругів найбільше? Найменше? Чому ти так
думаєш?
Деякі задачі можна
використовувати як місток між площинними і просторовими предметами та фігурами.
Задача 30. Як в одній руці утримати якомога більше кругів?
Звичайно, можна просто вирізати з
паперу багато кружечків і затиснути в долоні. Це найпростіший спосіб розв’язання,
але він не цікавий. Навіть зовсім думати не потрібно.
А якщо пригадати, які маленькі
предмети схожі на круг. Це мають бути предмети, які легко знайти. М’ячик? Він
схожий на круг, але в руці можна утримати лише один м’яч. Може, у руці поміститься
два або навіть три маленьких м’ячики? Але цього мало!
Дуже схожі на круги повітряні
кульки, але й вони великі. Якщо діти спробують уявити повітряну кульку, то
мають пригадати, що кульку можна тримати за ниточку. Ниточка тоненька, тому в
руці можна тримати одразу багато повітряних кульок.

Наприклад, казки «Принцеса на
горошині», «Котигорошко». В кожній з них якусь роль відіграє горошина. Горошини
маленькі, а ще їх зручно тримати в руці. В долоні можна тримати багато
горошинок. Насіння іще яких рослин круглої форми? Пшоно, мак тощо. Скільки
насіння поміщається в долоні? Чого більше можна тримати в руці — повітряних
кульок чи насіння?
На сторінці використані зображення з фракталами,
математичними візерунками, нескінченно самоподібними геометричними фігурами,
складеними із частин, кожна з яких повторює фігуру цілком. Більше про них можна дізнатися з наступних публікацій! Адже фрактали
можна зустріти в природі та самостійно змоделювати.
Використані джерела (фрактали)
Далі про дуже відкриті задачі читайте у наступних статтях блогу.
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального
центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Немає коментарів:
Дописати коментар