Відкриті запитання як необхідний компонент уроку
Зробити наступний урок гармонійним продовженням попереднього можуть відкриті запитання, які учитель пропонує для обговорення з батьками в кінці кожного уроку. Вони допомагають підготувати учня до сприйняття нового матеріалу, зацікавлюють його, спонукають досліджувати, міркувати, спостерігати, робити власні висновки. Такі запитання розвивають у школярів критичне мислення, вчать самостійно отримувати знання, допомагають глибше зрозуміти матеріал. Шукаючи відповіді діти уважно розглядають довкілля, міркують, порівнюють різні ситуації повсякденного життя, де використовується певний інформаційний процес, пов’язують теоретичний матеріал курсу з повсякденним життям.
Щоб проілюструвати свої думки, наведу фрагмент ланцюжка відкритих запитань з
конспектів уроків з посібника для вчителя «Сходинки до інформатики, 2 клас» (видавництво
«Світич»), у складі авторського колективу якого працювала і я.
Скріншот програми "Сходинки до інформатики Плюс: Як поводитися з комп'ютером" |
Урок 1. Тема «У комп’ютерному класі»
Відкрите запитання: «Дізнайтеся, як ваші батьки
використовують комп’ютер у своїй роботі.»
Урок 2. Тема «Що може комп’ютер»
Відкриті запитання: «Роздивіться комп’ютер разом з батьками. Які складові ви
можете виділити? Де ви бачили схожі пристрої? Навіщо вони потрібні?
Запитайте у батьків що таке принтер. Для чого він потрібний. Чи всі принтери
однакові? Якими вони бувають?»
Урок 3. Тема «З чого складається комп’ютер» (Системний
блок, пристрої введення-виведення, миша.)
Відкрите запитання:
«Поміркуйте,
чи всі складові комп’ютера ми розглянули на уроці. Де ще вони можуть ховатися?»
Урок 4. Тема «Ще про складові комп’ютера» (Пам’ять,
процесор.)
Відкрите запитання: «Поміркуйте, які пристрої можна використовувати для
обчислень, передавання інформації, друку тощо.»
Урок 5. Тема «Комп’ютери бувають різні»
…
Скріншот програми "Сходинки до інформатики Плюс: Де використовують комп'ютер" |
Бесіди, в основу яких покладено відкриті запитання, перетворюються у
справжній диспут, діалог, де вчитель і учні стають партнерами, кожен може
висунути цікаву ідею, спробувати довести її правильність, прислухатися до
різних точок зору, при необхідності змінити свою, знайти несподіваний напрям
подальших міркувань.
Так на уроці 21 з
теми «Як людина отримує інформацію» ми розширюємо
знання дітей про джерела інформації. Варто звернути увагу школярів на те, як
багато важливої інформації ми отримуємо за допомогою запаху, смаку, жестів,
виразу обличчя тощо. Причому ця інформація майже не дублюється іншими
джерелами.
Але такі джерела
інформації мають свою специфіку: зазвичай вони допомагають нам отримати
суб’єктивну інформацію, яку кожна людина може інтерпретувати по-своєму. Тож
відповідно до цієї інформації потрібно і ставитися.
Далі навожу бесіду з учнями за темою уроку 21.
Учитель об’єднує
дітей у дві групи. Одна група учнів заплющує очі, решта дітей може грати,
годувати рибок, накривати на стіл… Через деякий час педагог пропонує дітям, які
заплющували очі, розповісти що відбувалося у кімнаті.
Можна вивести
дітей в коридор, ближче до кухні та запропонувати їм здогадатися, що буде на
обід. Можна дати дитині, у якої заплющені очі, іграшку (або пригостити її
чимось тощо) і запропонувати розповісти про неї якомога більше.
— Уявіть, що ви
знаходитесь у темній кімнаті: абсолютно нічого не видно. Що ви можете
розповісти про кімнату? Що допомагає вам отримувати інформацію?
— Яку інформацію
можна почути (відчути, побачити, понюхати)? Наведіть приклади.
— Згадайте як
тварини дізнаються, де знайти їжу, яка небезпека їм загрожує, де можна
погрітися, де їхнім дитинчатам можна грати, а де — ні. Про що треба знати
пташці, жучку, домашнім і диким тваринам, щоб нормально жити?
— Як ви
дізнаєтеся про настрій товариша (мами, тата, вихователя, вчителя…)?
— Пригадайте, як
ви отримуєте інформацію. Визначте, чи вся інформація однаково надійна: коли і
якій інформації ми довіряємо більше і чому.
— У якому
вигляді ви отримуєте інформацію за допомогою органів чуття. Коли для нас така
інформація особливо важлива?
Варіанти бесід з дітьми за відкритими запитаннями Ви можете також знайти за посиланням
Скріншот програми "Сходинки до інформатики Плюс: Лісова галявина" |
Учням початкових класів важко сприймати строгі визначення, суто теоретичний
матеріал, багато разів повторювати одну й ту саму дію, формуючи відповідну навичку.
Набагато цікавіше відчувати себе героями цікавої історії, разом з її
персонажами ознайомлюватися з новими поняттями, шукати вихід із складних
ситуацій: гуляти з кумедними персонажами на галявині, збираючи гриби і ягоди,
тощо. Такі історії можуть допомогти поєднати теоретичний матеріал з практичним,
активізувати дитячу фантазію, спонукати подивитися на звичні події під іншим
кутом зору, надати новий напрям думкам.
Скріншот програми "Сходинки до інформатики Плюс: Стрільці по яблуках" |
Спам’ятаймо відомий вислів О. В. Суворова «Теорія без практики мертва» і
поміркуймо. На уроці нема місця «теорії заради теорії»: ми маємо показати учням
як на практиці використати отримані знання. Тоді у дітей буде інтерес до
предмета, зовсім інше ставлення до знань, які вони отримують, вони захочуть
дізнатися про щось самостійно.
Так на уроці 3 з теми «З чого складається комп’ютер» ми
звертаємо увагу учнів на те, що пристрої, які вони бачать у комп’ютерному
класі, можна часто зустріти у повсякденному житті. Монітори та клавіатури
бачимо у банкоматах, автоматизованих довідниках тощо.
Схожі на складові комп’ютера пристрої використовують люди різних професій.
Наприклад, касири у магазинах друкують чеки на придбані товари. Тож сфера
застосування комп’ютерів та їх складових набагато ширше, ніж здається на перший
погляд.
Далі я навела приклад бесіди за темою уроку 3.
— Покажіть монітор. Для чого він потрібний?
— Де ви ще бачили монітори? Для чого їх використовують?
— Які побутові прилади, що є у вас вдома, мають складові, схожі на монітор?
Як ви вважаєте, навіщо у цих приладах потрібні «монітори»?
— Як називається пристрій, за допомогою якого в комп’ютер можна вводити
тексти?
— Пригадайте, які ще ви знаєте прилади, що мають клавіатуру (клавіші)?
— Який пристрій, окрім клавіатури, дає змогу керувати комп’ютером?
— За допомогою якого пристрою можна роздрукувати текст і малюнки на папері?
— Де у повсякденному житті ви бачили пристрої для друку текстів та зображень?
Для чого такі пристрої застосовують?
— Люди яких професій часто використовують пристрої для друку? З якою метою?
— Як ви вважаєте, яке зображення краще сприймається — чорно-біле чи
кольорове? А яке простіше відтворити на папері? Чому?
— Коли краще використовувати чорно-білий друк? Коли кольоровий?
— Який пристрій допоможе ввести в комп’ютер зображення з паперової фотографії
або малюнка?
— Покажіть, де розташований «мозок» комп’ютера. Як цей блок називається?
— Як ви вважаєте, чому саме до системного блоку приєднані всі інші
пристрої?
— Які із цих пристроїв називають пристроями введення?
— Які пристрої використовують для виведення інформації?
— За допомогою якого пристрою комп’ютер під’єднують до телефонної лінії,
щоб обмінятися даними з іншими комп’ютерами, які знаходяться далеко?
Скріншот програми "Сходинки до інформатики Плюс: Курчата" |
Скачати приклади розробок уроків «Сходинки до інформатики» для 2-го класу
за новою програмою можна на офіційній веб-сторінці
проекту
Уроки побудовані так, щоб учителю було комфортно працювати в умовах, коли
клас неможливо поділити на групи: в той час як половина учнів працює з
комп’ютерами, інші розв’язують розвивальні завдання.
Звичайно, неможливо вести предмет «Сходинки до інформатики» без
комп’ютерів, але, на жаль, таке зараз трапляється. Тож у такому випадку
допомогти провести урок допоможуть бесіди з дітьми за відкритими запитаннями,
які є у розробці кожного уроку: вчитель разом з учнями може їх розширити на
свій розсуд.
Скріншот програми "Сходинки до інформатики Плюс: Дорога до школи" |
Враження і пропозиції, розповіді про свій досвід впровадження курсу
«Сходинки до інформатики» Ви можете надсилати на електронну пошту irina.altair@gmail.com
На прохання видавництва «Світич» повідомляю, що замовити посібник з конспектами уроків «Сходинки до інформатики» для 2-го класу Ви
можете за телефонами (044)
486-91-14, (067) 504-50-22, (050) 761-72-59 або надіславши лист на
електронну пошту cx@inet.ua.
Веб-сайт проекту «Сходинки до інформатики»: http://dvsvit.com.ua/cx
У статті використані скріншоти пакету програм «Сходинки до інформатики Плюс:
Комплекс навчально-розвивальних ігрових програм» (К. : Світич, 2013), який було
створено спеціально для курсу «Сходинки до інформатики».
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального
центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Немає коментарів:
Дописати коментар