Бесіди з дітьми
Часто, коли ми надаємо дітям нові знання, вивчаємо різні явища, пояснюємо
як діяти у певних ситуаціях, відповідаємо на їхні численні запитання, ми надто
захоплюємося інформацією про істотні властивості об’єкта вивчення. І в
результаті забуваємо розглянути з різних боків: взаємодію об’єкта з оточенням,
всі недоліки об’єкта, що можуть вплинути на людей і довкілля… Тому діти
отримують неповну інформацію, не завжди можуть критично поставитися до неї. А
це може у майбутньому призвести до необачних вчинків, необережного поводження з
небезпечними явищами тощо.
Тож потрібно вдумливо розповідати про нові поняття та явища, розглядати різні погляди, обов’язково коментувати їх, обговорювати разом з дітьми, виховувати критичний погляд на інформацію.
Діти рано починають цікавитися комп’ютерами: старші братики і сестрички,
мами і тата використовують комп’ютер, діти бачать комп’ютерну техніку в
магазинах, кафе, ігрових майданчиках, машинах тощо. Звичайно, у дітей виникає
безліч запитань, і дорослим потрібно зважено, коректно відповідати на них.
Програмою для загальноосвітніх
шкіл «Сходинки до інформатики» передбачено обов’язкове ознайомлення
дітей з інформаційно-комунікаційними технологіями починаючи з 2-го класу. У
варіативній складовій нової редакції
Базового компонента дошкільної освіти з’явилася освітня лінія «Комп’ютерна
грамота», де передбачено ознайомлення дошкільнят
з призначенням комп’ютера, його застосуванням у різних сферах діяльності людини.
Про те, як у майбутньому діти використають отримані знання, треба подбати
заздалегідь. Адже використати їх діти мають на добрі справи: дбати, щоб їхні
розробки допомагали людям, а не вбивали й не руйнували довкілля. Для цього вже
зараз, у дитячих садках і початкових школах, ми маємо не тільки надавати дітям
необхідні знання, навчати їх технологіям отримання нових знань, а й виховувати дітей доброзичливими, чуйними,
привітними, розповідати про довкілля і обережне, гуманне ставлення до нього.
Саме таке вдумливе, критичне ставлення має виховувати педагог під час
викладання основ інформатики. Потрібно надавати дітям різносторонню інформацію
щодо комп’ютерної техніки, враховуючи і «плюси», і «мінуси» використання комп’ютерів
у певних ситуаціях.
Наприклад, розповідаючи дітям, що інформація у наш час є великою цінністю,
яку треба дбайливо зберігати, варто зазначити, що у певних ситуаціях інформація
може стати небезпечною. Тож потрібно розповідати дітям і про способи дбайливого
збереження інформації, і про способи убезпечення людей від інформації, що може
зашкодити.
Цікаво і доступно розповісти дітям про
використання комп’ютера допоможуть завдання із робочого зошита «СХОДИНКИ ДО ІНФОРМАТИКИ» для 2-го
класу загальноосвітніх навчальних
закладів (авт. О. Андрусича, С.
Гордієнко). Малюнки із робочого зошита люб’язно
надані видавництвом«Світич».
Пропоную власний варіант бесіди з
дітьми дошкільного і молодшого шкільного віку про застосування комп’ютерів у повсякденному житті з
використанням завдань із робочого зошита, де звертаю увагу на питання,
що рідко обговорюється з дітьми, — чи завжди варто використовувати комп’ютер.
Пропоновані відкриті запитання цікаві ще й тим,
що можуть стати основою для бесід з дітьми будь-якого віку — від дошкільного до
старшого шкільного.
Завдання 1
Які з цих речей комп’ютер здатний замінити? З’єднай їх зображення з овалом
у центрі. Поясни свій вибір.
Запитання для обговорення з дітьми
— Наведи власні приклади предметів, які комп’ютер замінити може, і
предметів, які комп’ютер замінити не може. Поясни свою думку.
— Запитай у мами і тата коли зручніше користуватися комп’ютером як
замінником певного предмета, а коли — самим предметом. Чому?
— Що комп’ютер може допомогти нам робити?
— Що комп’ютер може допомогти нам робити?
— Коли комп’ютер допомогти нам не може? Чому?
— Як ми діємо у цих випадках?
— Коли комп’ютер може допомогти нам спілкуватися? А коли він у спілкуванні зайвий? Чому?
— Коли комп’ютер може допомогти нам спілкуватися? А коли він у спілкуванні зайвий? Чому?
— Уявіть що ми спілкуємося тільки за допомогою комп’ютера. Які переваги
такого спілкування, які — недоліки? Чого дуже важливого не буде у такому
випадку у нашому житті? Як уникнути такої ситуації?
— Чи може спілкування за допомогою комп’ютера замінити «живе» спілкування?
Поясни свою думку.
— Що нового ти дізнався про використання комп’ютерів? Що ти можеш додати?
— Чи бувають випадки, коли комп’ютери використовувати не варто? Коли саме?
Чому?
Ми маємо підвести дітей до думки, що комп’ютер нічого не робить замість нас
(утім як і будь-яка техніка). Він наш помічник, допомагає робити певні дії
швидше, якісніше, зручніше. Але остаточне рішення завжди приймає людина. Вона
міркує чи варто виконувати певну дію, навіщо, як саме і коли це потрібно
робити, тому відповідальною за результат і наслідки дій завжди є людина, а не
техніка.
Ніякий комп’ютер не замінить нам спілкування з людьми, не допоможе замість
нас бабусі, дідусю, мамі, татові, не порадить… Коли нам скрутно ми звертаємося
до людей, а не до комп’ютера. Тож якою б досконалою не була б техніка, а люди
завжди мають триматися разом, допомагати і поважати один одного.
Комп’ютер варто використовувати тільки тоді, коли це дійсно доречно. Варто
разом з дітьми знаходити приклади із повсякденного життя, коли комп’ютер
використовувати не слід. Отже, навчаємо дітей оцінювати ефективність
використання техніки, розпізнавати ситуації, коли техніку використовувати не
потрібно.
Завдання 2
Людям яких професій потрібний у роботі комп’ютер? Поясни свою думку та
розфарбуй малюнки.
Запитання для обговорення з дітьми
— Які фахівці не можуть обійтися без комп’ютера?
— Які фахівці можуть не використовувати комп’ютер?
— Які фахівці зовсім не використовують комп’ютер?
— Дізнайся, де батьки використовують комп’ютер у своїй роботі. Чи можуть
вони обійтися без нього? Чому?
Поговоріть з дітьми як вдома
використовують комп’ютер.
— Хто дома використовує комп’ютер? Коли? Навіщо?
— Як ти вважаєш, чи завжди використання комп’ютера доречно? Чому?
— Краще використовувати комп’ютер поодинці чи разом щось шукати, а потім
обговорювати? Поясни свою думку.
— Які цікаві спільні справи може допомогти робити комп’ютер?
— Я ти вважаєш, для чого комп’ютер потрібен вдома? Поясни свою думку.
У наступних статтях я продовжу публікацію бесід з дітьми про використання комп’ютерів у повсякденному житті, випереджальне ознайомлення з основними поняттями інформатики.
Про розгорнуте поурочне планування для учнів 2-го класу загальноосвітніх
шкіл ви можете прочитати
тут
На прохання видавництва «Світич» надаю контакти для замовлення робочих
зошитів «Сходинки до інформатики».
Тел.: (044) 486-91-14, (067) 504-50-22
E-mail: cxodunku@inet.ua
Скачати приклади розробок уроків для 2-х класів з посібника «Сходинки до інформатики» видавництва «Світич» можна за посиланням
Початок циклу статей про те, яким має бути сучасний урок «Сходинки до інформатики» читайте тут
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального
центру інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Ірочко! Як завжди блискучий пост.Чекаю на наступні публікації. Щасти!
ВідповістиВидалитиСпасибо, Ирина! Отличное начало для "Сходинок" во 2 классе. Теория хорошо, методика замечательно, а практика - лучше!
ВідповістиВидалити