середа, 24 серпня 2022 р.

Дроби у повсякденному житті. Частина 4 «І знову умовна міра, але вже не та…»

 Практична математика

 

Попередня публікація за посиланням — Частина 3 «Порівнюємо дроби»


 

Продовжуємо з дітьми досліджувати дроби — занурюємося в тему глибше. Розглядаємо як поділити на частини те, що іноді навіть не помічаємо як ділимо. Вже чую запитання про «навіщо?». Відповідаю — у задачах (якщо ми хочемо зробити їх наочними та практичними) використовуються саме такі такі обʼєкти і, якщо ми хочемо не заплутати дітей (адже вони будуть одразу уявляти все описане в умові задачі) і надалі не відволікати дітей від розвʼязування задач, важливо підготувати дітей завчасно.

 

Чи все легко поділити на частини?

Діти вже зрозуміли що таке дроби, як з ними діяти, навіщо вони нам потрібні. Вони вже розуміють, що дроби — це не математична абстракція, а величина, тільки дещо незвичайна. Тож занурюємося у зміст матеріалу глибше.

Досі я наводила приклади, де потрібно було або розрізати ціле на частини, або ж ціле було вже розділене на частини. Щоб полегшити сприймання дітьми матеріалу, я свідомо звузила коло прикладів. Інакше ми потонули б у безлічі різних прикладів, які треба було б розбирати з дітьми. Тож кроки у розумінні матеріалу нам було б складно робити.

Зараз ми починаємо розвʼязувати завдання з дробами. Тож уявлення дітей про ціле і частини потрібно поглибити. Насправді діти вже з дошкільного віку знають цей матеріал, але у дитячому садку діти вивчали це у іншому аспекті — навчалися користувалися умовною мірою, тому фокус був на іншому. Отже, вивчаємо з дітьми новий-старий матеріал.

 

Діємо — помиляємося — знаходимо помилку

Пригадаймо, що коли готуємо страви не завжди беремо склянку цукру, борошна чи ще чогось. У рецептах пишуть — пів столової ложки, чверть склянки, третина пачки… Напевно, уважні діти вже помітили дроби.

 

 

Написати добре, але як поділити таке ціле на частини, адже борошнинки не полічити… Запропонуйте дітям у групах спробувати розвʼязати це завдання.

Як поділити склянку на три частини — використати мірну склянку, ділити ложками (великими чи маленькими чи одразу обома?), на око… а може просто лінійкою поділити висоту склянку на три частини? Як краще діяти — як вийде швидше, точніше, прийнятніше? Який спосіб одразу зрозуміло як реалізувати в домашніх умовах? Та яка насправді точність нам потрібна для приготування страви?

Зверніть увагу дітей на те, що склянка — не циліндр, тому не можна просто виміряти висоту склянки та поділити на скільки нам потрібно частин, адже за умови здійснення цього у нижній частині буде насправді найменше борошна, а у верхній — найбільше. Тож вийде неправильно — частини будуть різними.

Дайте дітям змогу зробити помилку — поділити на частини у такий спосіб склянку, зрозуміти чому сталася помилка, а потім порівняти ділення на таких мірних склянках, дайте дітям змогу дослідити їх і зрозуміти чому вони влаштовані саме так.

 

 

Здавалось би купки предметів на частини ділити не можна, але якщо предмети дрібні, то у певних ситуаціях ділити їх на частини можна і доцільно. (Звісно, іноді і великі обʼєкти також можна ділити на частини. Наприклад, менеджер може сказати, що продав третину автомобілів.)

Отже, як поділити такі купки предметів на частини. Здається все дуже просто — треба порахувати предмети, отриману суму поділити на потрібну кількість частин. Тоді може вийти, що одна частина — це купка з 5 горішків, чи дві лялечки, чи три машинки, чи 9 чайників тощо.

Дайте змогу дітям дослідити у групах як можна розділити предмети — вони самі створюють купки предметів (це не обовʼязково має бути матеріал для рахування з навчальних посібників, діти можуть взяти олівці, гумки та все що у них є під руками).

До речі, винахідливі учні можуть вигадати спосіб ділити предмети взагалі не рахуючи, а просто викладаючи одразу стільки треба купок (кладемо по одному предмету в усі купки по черзі). Я так робила з дошкільнятами у середній групі і навіть просунутими молодшими дошколяриками.

Але чи всяку купку предметів можна розділити на стільки частин, скільки ми хочемо? Ось знаходження відповіді саме на це запитання і є справжньою метою роботи з дітей в групах. За яких умов ділити групи обʼєктів на певну кількість частин можливо? Адже що ж робити з машиною, якій не знайшлося місця в групах-частинах, тобто вона стала остачею від ділення. Тож на задану кількість груп можна поділити не все, що нам хочеться.

А ще часто необхідно ділити на частини стежинки, купи піску, цеглинки, мотузку, лоток яєць тощо. Як бачимо такі різні обʼєкти, тож і способи мають бути різними, але математична дія одна. Ось тут запропонуйте дітям спробувати поділити різні обʼєкти на частини, знайти різні способи, розглянути переваги і недоліки кожного. (Таку діяльність доцільніше проводити у групах.)

 

 

Завантажте презентацію «Задачі-історії про дроби. Частина 4. І знову умовна міра, але вже не та…» для роботи з дітьми.

Завантажити презентацію


Тож крокуємо далі — розбираємося.

 

Ірина СТЕЦЕНКО,
наукова співробітниця Міжнародного науково-навчального центру
інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
авторка технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років

 

Дізнайтеся про що блог

Читайте роздуми щодо теми блогу

Немає коментарів:

Дописати коментар