Практична математика
Попередня публікація за
посиланням — Частина 3 «Порівнюємо дроби»
Продовжуємо з дітьми досліджувати дроби — занурюємося в тему глибше. Розглядаємо як поділити на частини те, що іноді навіть не помічаємо як ділимо. Вже чую запитання про «навіщо?». Відповідаю — у задачах (якщо ми хочемо зробити їх наочними та практичними) використовуються саме такі такі обʼєкти і, якщо ми хочемо не заплутати дітей (адже вони будуть одразу уявляти все описане в умові задачі) і надалі не відволікати дітей від розвʼязування задач, важливо підготувати дітей завчасно.
Чи все легко поділити на частини?
Діти
вже зрозуміли що таке дроби, як з ними діяти, навіщо вони нам потрібні. Вони
вже розуміють, що дроби — це не математична абстракція, а величина, тільки дещо
незвичайна. Тож занурюємося у зміст матеріалу глибше.
Досі
я наводила приклади, де потрібно було або розрізати ціле на частини, або ж ціле
було вже розділене на частини. Щоб полегшити сприймання дітьми матеріалу, я
свідомо звузила коло прикладів. Інакше ми потонули б у безлічі різних
прикладів, які треба було б розбирати з дітьми. Тож кроки у розумінні матеріалу
нам було б складно робити.
Зараз
ми починаємо розвʼязувати завдання з дробами. Тож уявлення дітей про ціле і
частини потрібно поглибити. Насправді діти вже з дошкільного віку знають цей
матеріал, але у дитячому садку діти вивчали це у іншому аспекті — навчалися
користувалися умовною мірою, тому фокус був на іншому. Отже, вивчаємо з дітьми
новий-старий матеріал.
Діємо — помиляємося — знаходимо помилку
Пригадаймо,
що коли готуємо страви не завжди беремо склянку цукру, борошна чи ще чогось. У
рецептах пишуть — пів столової ложки, чверть склянки, третина пачки… Напевно,
уважні діти вже помітили дроби.
Написати
добре, але як поділити таке ціле на частини, адже борошнинки не полічити…
Запропонуйте дітям у групах спробувати розвʼязати це завдання.
Як
поділити склянку на три частини — використати мірну склянку, ділити ложками
(великими чи маленькими чи одразу обома?), на око… а може просто лінійкою
поділити висоту склянку на три частини? Як краще діяти — як вийде швидше,
точніше, прийнятніше? Який спосіб одразу зрозуміло як реалізувати в домашніх
умовах? Та яка насправді точність нам потрібна для приготування страви?
Зверніть
увагу дітей на те, що склянка — не
циліндр, тому не можна просто виміряти висоту склянки та поділити на
скільки нам потрібно частин, адже за умови здійснення цього у нижній частині
буде насправді найменше борошна, а у верхній — найбільше. Тож вийде неправильно
— частини будуть різними.
Дайте
дітям змогу зробити помилку — поділити на частини у такий спосіб склянку,
зрозуміти чому сталася помилка, а потім порівняти ділення на таких мірних
склянках, дайте дітям змогу дослідити їх і зрозуміти чому вони влаштовані саме
так.
Здавалось
би купки предметів на частини ділити не можна, але якщо предмети дрібні, то у
певних ситуаціях ділити їх на частини можна і доцільно. (Звісно, іноді і великі
обʼєкти також можна ділити на частини. Наприклад, менеджер може сказати, що
продав третину автомобілів.)
Отже,
як поділити такі купки предметів на частини. Здається все дуже просто — треба порахувати
предмети, отриману суму поділити на потрібну кількість частин. Тоді може вийти,
що одна частина — це купка з 5 горішків, чи дві лялечки, чи три машинки, чи 9 чайників
тощо.
Дайте
змогу дітям дослідити у групах як можна розділити предмети — вони самі
створюють купки предметів (це не обовʼязково має бути матеріал для рахування з
навчальних посібників, діти можуть взяти олівці, гумки та все що у них є під
руками).
До
речі, винахідливі учні можуть вигадати спосіб ділити предмети взагалі не
рахуючи, а просто викладаючи одразу стільки треба купок (кладемо по одному
предмету в усі купки по черзі). Я так робила з дошкільнятами у середній групі і
навіть просунутими молодшими дошколяриками.
Але чи
всяку купку предметів можна розділити на стільки частин, скільки ми хочемо? Ось
знаходження відповіді саме на це запитання і є справжньою метою роботи з дітей
в групах. За яких умов ділити групи обʼєктів на певну кількість частин можливо?
Адже що ж робити з машиною, якій не знайшлося місця в групах-частинах, тобто вона
стала остачею від ділення. Тож на задану кількість груп можна поділити не все,
що нам хочеться.
А ще
часто необхідно ділити на частини стежинки, купи піску, цеглинки, мотузку,
лоток яєць тощо. Як бачимо такі різні обʼєкти, тож і способи мають бути різними,
але математична дія одна. Ось тут запропонуйте дітям спробувати поділити різні
обʼєкти на частини, знайти різні способи, розглянути переваги і недоліки
кожного. (Таку діяльність доцільніше проводити у групах.)
Завантажте презентацію «Задачі-історії про дроби. Частина 4. І знову умовна міра, але вже не та…» для роботи з дітьми.
Тож крокуємо далі — розбираємося.
Ірина СТЕЦЕНКО,
наукова співробітниця Міжнародного науково-навчального центру
інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
авторка технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Немає коментарів:
Дописати коментар