Смачна математика
Напевно, ви памʼятаєте відомий вислів “Ми не такі багаті, щоб купувати дешеве”. Але я звертаю увагу на те, що треба мати у себе не іграшки та посібники на один раз для одного віку, а віддавати перевагу універсальним посібникам. Адже тоді ми можемо використати один й той самий посібник на різних заняттях чи уроках, з різною метою і він не буде припадати пилом на полицях, коли діти підростуть. Тож сьогодні я пишу ще про один такий посібник і одне його використання на багатьох уроках.
Про дроби смачно в усіх сенсах
Математичний планшет — посібник, який дає змогу наочно порівняти частини цілого, немовби
потримати в руках дроби та навчитися діяти з ними без помилок, добре розуміючи
зміст своїх дій. Тож розповідаю як я бачу вивчення з дітьми дробів та як можна
використати математичний планшет для роботи на уроках.
Дітям
складно дається вивчення дробів і не тому, що це заскладний матеріал. Напевно,
тому що ця тема подається занадто абстрактно, хоч із наочними прикладами, але
вони не дієві.
Пропоную
розповісти дітям про дроби смачно в усіх сенсах. Візьмемо зрозумілі та близькі
дітям приклади, які легко моделювати в будь-якій школі. Наприклад, яблучні
приклади, які до речі, гарні й тим, що дроби виходять смачними в прямому сенсі.
Також для прикладів можна використовувати піцу, шоколад тощо. Смачну наочність
можна самостійно з того, що є під руками: я лише даю ідею.
Що таке дріб і чи справді ми про дроби ще нічого не знаємо
Досі
ми користувалися натуральними числами, щоб рахувати кількість предметів —
машинок, лялечок, квіточок, дерев тощо. Але ж буває так, що ми розділяємо
обʼєкти на частини. Наприклад, розрізаємо яблуко, пиріг, будуємо з цеглинок
будинок. Як же позначати числом ці частинки? Адже це вже не ціле і позначати
натуральними числами частину цілого буде неправильним. Для таких випадків у
математиці вигадали дроби. Саме вони дають нам змогу позначати частинки цілого
так, щоб було видно їх розмір. Тож навчимося це робити — це зовсім нескладно!
Отже,
яблуко розрізали навпіл. Отримали 2 половинки. Це вже знають навіть
дошкільнята. А тепер беремо одну частину
(половинку) з двох (нам все одно яку саме брати, адже половинки однакового
розміру). Звісно, щоразу так казати довго (але змістовно правильно, тож на
початку весь час проговорюйте це і паралельно пишіть відповідні дроби). Ця
фраза у математиці записується у вигляді дробу.
А що
тоді означає 2/2? Якщо діти
зрозуміли попереднє, то неодмінно скажуть «дві частини (половинки) з двох».
Складаємо до купи дві половинки — виходить одне ціле!
Йдемо
далі — розрізаємо яблуко на 4 частини однакового розміру — четвертинки. Але ж
далі будемо розрізати на все дрібніші частинки і вже буде складно називати їх.
Тож можна четвертинки називати четвертими частинками (скорочено від одна четверта), тоді половинки — другими частинками (незвично, але відповідно змісту
нашої розмови цілком доречно).
Візьмемо
одну частину з чотирьох.
Під
час виконання завдань — будування перших дробів — для наочності варто використовувати
математичний
планшет, адже дітям складно уявляти як виглядають частинки цілого і писати
відповідні дроби. Тож послідовність дій учнів я бачу такою: діти спочатку
будують (візуалізують) на математичному планшеті дріб, а потім вже записують
спочатку чисельник, а потім знаменник.
На цьому
етапі важливо навчити дітей правильно записувати дроби та уявляти що вони означають,
показувати це на різній наочності. Тож запропонуйте дітям попрацювати у парах —
записати на картках різні дроби, а потім обмінятися картками і змоделювати дріб
на математичному планшеті (вибрати частинки та викласти їх відповідну кількість).
Потім запропонуйте дітям зворотне завдання — спочатку змоделювати дріб на математичному
планшеті, а потім записати його.
То
коли ж ми у повсякденному житті використовували дроби? Напевно, діти вже й самі
наведуть безліч прикладів — розрізали пиріг, брали півсклянки цукру для
приготування смакоти, ділили шоколадку, замовляли піцу, розрізану на шматочки тощо.
От тільки дроби не записували, а іноді не знали як записати певну кількість. От
тепер вже знаємо!
І наостанок — місточок у майбутнє
Побудуємо
наочний ланцюжок дробів — за зростанням від однієї частинки до … Роздивіться з
дітьми ланцюжок на слайді. Чому його розпочати саме так? Як можна продовжити
ланцюжок? А чи є у нього кінець? Чому?
Далі
діти можуть самостійно вибирати знаменник, зручну їм наочність для перевірки
правильності (шоколадку, кубики ЛЕГО, математичний планшет тощо) і побудувати власний
ланцюжок. Зазначу, що дроби у ланцюжку не обовʼязково мають бути розташованими
підряд та за зростанням. Діти мають змогу фантазувати. Головне, ви маєте бачити
правильність виконання завдання і те, що діти розуміють зміст матеріалу. Це
завдання готує дітей до вивчення наступної теми «Порівняння дробів».
Завантажте презентацію «Смачні дроби. Частина 1. Що таке дроби?» для роботи з дітьми.
Ірина
СТЕЦЕНКО,
наукова співробітниця Міжнародного науково-навчального центру
інформаційних технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
авторка технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Читайте
роздуми щодо теми блогу
Немає коментарів:
Дописати коментар