Природничо-наукова освіта дошкільників: блоково-тематичне планування на засадах інтеґрації та методичні поради
У видавництві ЛІПС вийшла книга «Осінь-арабеска»,
яка поєднує теорію та практику, планування та методичні рекомендації. Це книга
для дітей одразу всіх груп дитячого садочка — від раннього віку до старшої
групи. Це моя книга з Катериною Леонідівною Крутій. Це наступна книга з планування у STREAM-освіті. Саме «Осінь-арабеска»
завершує наш цикл «Пори року».
Зазирнемо у книгу
Тепер
детальніше. У книзі такі розділи —
постійним читачам вони вже добре знайомі:
• Створюємо освітній простір, дружній до дитини (К. Крутій)
• Блоково-тематичне планування. Осінь-арабеска
(І. Стеценко, Т. Грицишина).
• Методична скарбничка до блоково-тематичного
планування. Осінь-арабеска
(І. Стеценко).
У
посібнику подано планування освітньої діяльності з дітьми за всіма віковими
групами, яке відповідає змісту, структурі та концептуально-методичним підходам комплексної
освітньої програми “Дитина в дошкільні роки” (2015 р.) та альтернативної програми формування культури
інженерного мислення в дошкільників “STREAM-освіта,
або Стежинки у Всесвіт”.
Пропонований
авторами інтеґрований підхід до реалізації STREAM-освіти дошкільників суттєво
відрізняється від традиційного комплексно-тематичного підходу в розподілі
змісту освіти і не має європейських аналогів.
Осінь
— четверта наскрізна тема, яка три місяці проходить червоною стрічкою через всю
роботу з малятами. Ми показуємо малятам ОСІНЬ в усій красі.
Матеріали адресовано педагогам закладів
дошкільної освіти, вихователям, які працюють у Центрах розвитку дитини,
закладах інтернатного типу тощо; вчи-телям початкових класів, студентам
педагогічних університетів та коледжів, які навчаються за напрямом “Дошкільна
освіта”; батькам.
У книзі
втілено мій досвід моєї роботи у Дошкільній
академії Інституту обдарованої дитини НАПН України (керівник Таїсія
Іванівна Грицишина, старший науковий співробітник Інституту обдарованої дитини
НАПН України). Саме там я вперше спробувала втілити на практиці роботу з дітьми
різних вікових груп, поєднавши різні предмети в одній темі.
Таким
чином у книзі Ви знайдете і
практичне використання дітьми здобутих знань, і міжпредметні зв’язки, і
втілення діяльнісного підходу, й інтеграцію, дослідницьку діяльність малят,
роботу з дітьми за всіма компонентами STREAM.
У
плануванні я спробувала поєднати фізику
та лірику: є природничі науки, математика, конструювання, інформаційні
технології та музика, живопис, танець, художня література, образотворча
діяльність. Десь вийшли майже невидимі переходи між різними науками, між
різними діяльностями дітей, а десь переходи стають рельєфнішими.
У книзі
ми досліджуємо осінні явища природи, моделюємо, розмірковуємо, робимо висновки,
шукаємо осінні цікавинки-дивовижинки. Малята примірюють на себе професію
метеоролога — вимірюють силу і кількість дощу, силу вітру, визначають його
напрям, використовують набуті знання надалі.
І
знову мої улюблені інтерактивні казки «Пригоди родини ведмедиків: як ведмедики
подарунок отримали», «Осінні цікавинки навколо» (за матеріалами журналу “Джміль”, 2000, № 3). І мій улюблений
Джмелик — квест «Математика на фермі» (з використанням матеріалів журналу “Джміль”, 2016, № 5).
Музика,
картини, вірші, мультики…
І ще
багато всього цікавого…
До
книги додаються е-матеріали,
які можна завантажити з сайту видавництва ЛІПС безкоштовно, — дидактичні
матеріали, згруповані за такими тематичними блоками:
1)
Ознайомлення з довкіллям.
2)
Досліди.
3)
Конструювання.
4)
Математика.
5) Мистецтво.
6)
Музика.
7)
Живопис.
8) Образотворча
діяльність.
9) Ігри
та вправи.
10)
Художня література + розвиток мислення і мовлення.
Дидактичні
матеріали для творчої роботи з дітьми містять: інтерактивні презентації,
фотографії, репродукції картин, музичні аудіо- та відеофайли, мультфільми тощо.
Це
моя наступна книга, де я використовую свої е-наробки у журналі «Джміль» — інтерактивні пізнавальні
презентації для роботи малятами. Тож виходить, що сама свої ідеї втілюю
у безпосередню роботу з дітьми!
Ось
так пролетів рік і виросла нова серія книг — цикл «Пори року»:
Прямо як у мого улюбленого композитора П. І. Чайковського.
Ось послухайте одну з моїх улюблених п’єс з цього циклу — «Підсніжник».
Я
горджуся, що нам вдалося втілити такий задум — у чотирьох книгах наші ідеї, які
накопичувались не один рік (паростки моїх публікацій проростали з 2013 р. —
статтю «Безмежність
відчуття Музики. Майстри і Музика: Святослав Ріхтер» я вважаю першим
паростком, який я наважилася показати всім педагогам). Звичайно, і до цього були
публікації по живопису, музиці… але саме тут я вперше поєднала кілька видів
мистецтва у пізнанні довкілля, саме ці ідеї я розгортала у наступних публікаціях.
Автор: Ірина Стеценко
Ми
дуже хвилювалися чи сподобаються наші книги педагогам, дуже чекали перших
відгуків, перших впроваджень. І численні запитання педагогів про те, коли
будуть наступні книги, чи будуть там е-матеріали особисто для мене стали
показником якості моєї роботи, показником того, що ідеї тематичного планування,
тематичних тижнів потроху завойовують собі місце у нашій освіті.
Дуже
тішить, що цикл «Пори року» зацікавив і вчителів молодшої школи, адже тут я
втілила ідеї Нової української школи (НУШ) так, як бачу, так, як відчуваю, так,
як вважаю правильним і доцільним для дітей.
Вдячна кожному читачу — за блиск в очах, за віру в нас, за довір’я, готовність впроваджувати нове, йти у незвідане.
Дякую Катерині Леонідівні та Таїсії Іванівні за дружню підтримку та співпрацю! Дякую всім моїм читачам за довір’я! Класно, що у нас є свій цикл «Пори року»!
Сподіваюсь,
що педагоги будуть з нетерпінням
чекати і наступних наших книг!
Телефонуйте
— (0612) 68-33-13, (0612) 68-81-08, +38 097-954-74-70, +38 099-972-04-60, +38
073-072-74-79
e-mail:
mail@lips.zp.ua
Далі буде… очікуємо на річне планування
за програмою «STREAM-освіта,
або Стежинки у Всесвіт».
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних
технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
це ми вам дякуємо за роботу, це величезна праця...яка приносить багато укорисного ДЯКУЄМО і чекаємо на щось новеньке та креативне
ВідповістиВидалитиДякую!!!!! Працюймо разом! Щойно переформатували свою группу, де висвітлювали свій досвід у дошкільній академії. Тепер група називається "STREAM-освіта: досвід запровадження" (https://www.facebook.com/groups/1623651427887357/?ref=bookmarks) Ласкаво прошу! Діліться досвідом :)))
Видалити