Смачна математика: додавання та віднімання
Під
час занять математикою у дитячих садках та початковій школі велика увага приділяється
навчанню рахувати — вивчення числа, формуванню відповідності кількість — число —
цифри (запис числа), навчанню виконувати арифметичні дії (додавання та віднімання).
А от властивостям чисел, властивостям арифметичних операцій, уваги майже не приділяємо.
Цьому є різні причини — нерозуміння значення цього аспекту, складність як
викладання малятам (потрібно експериментувати, придумувати різні нестандартні
завдання, математичні досліди з наочним матеріалом) тощо.
Вважаю,
найважливішим саме розуміння дітьми змісту арифметичних операцій, властивостей
дій, адже тут і перші експерименти (які можуть бути не такими вже і складними,
якщо малятам допоможе порадами мудрий педагог), радість відкриття, аналізування
зробленого, наука на майбутнє — адже робота багатьох фахівців пов’язана саме з
аналізуванням формул, а для цього потрібно знати властивості арифметичних операцій
і вміти ними користуватися.
І
все це має відбуватися паралельно: формуємо відповідність кількість — число —
використовуємо практично, вчимо рахувати — вивчаємо властивості дій… Сьогодні показую
завдання, які поєднують рахування та вивчення властивостей додавання та
віднімання.
З одного
боку це смачні наочні нестандартні завдання, які цікаво розв’язувати малятам, з
другого перше знайомство зі змінними.
Тож,
Переганяйко з друзями запрошує на пікнік. Як ви гадаєте, що було у них у кошиках?
Влаштувавшись
на затишній галявині, друзі прекрасно провели час. А Переганяйко ще й склав
смачні приклади з наїдків, які були у їхніх кошиках. Розв’яжіть їх!
Смачне додавання
• Визначте,
які числа зашифровані у малюнках, і з’єднайте пари «арифметичний приклад —
значення доданка».
• Уважно
роздивіться смачні приклади. У які групи їх можна поєднати? Знайдіть кілька
варіантів, обговори з друзями.
• У
яких прикладах розв’язок — парне число? Чому в усіх прикладах з двома доданками
парні розв’язки? Чи завжди це так?
• Що
ще цікавого ви помітили?
Здається
складно? Використаємо представлення чисел камінчиками — про це я розповіла у циклі
статей «Арифметика
з камінчиками, або Наочно про властивості чисел».
Покладемо
поряд два парних числа — відповідну кількість однорідних об’єктів. Чому число
парне? Тому що однорідні об’єкти ми можемо розташувати парами.
Якщо
ми до парного числа додамо парне число, отримаємо число з ще більшою кількістю
пар — жодна пара у нас не поламається. Тож, ми знову отримаємо парне число.
А от
якщо ми складемо два непарних числа, то об’єкти-одинаки (ті, що залишилися без
пар) об’єднаються і ми отримаємо вже парне число. Якщо використовувати
наочність, відкриття такої властивості зробити нескладно.
Що
трапиться, якщо до парного числа ми додамо непарне? У нас буде тільки один об’єкт-одинак
і нової пари не вийде, тож ми отримаємо непарне число.
Отже,
підсумуємо:
• ПАРНЕ
число + ПАРНЕ число = ПАРНЕ число
• НЕПАРНЕ
число + НЕПАРНЕ число = ПАРНЕ число
• НЕПАРНЕ
число + ПАРНЕ число = НЕПАРНЕ число
Точно
результат ми можемо сказати тільки після обчислення, але іноді ми можемо зекономити
час і не обчислювати приклади, які розв’язку не мають. Цікаво? Тоді розв’язуємо
наступне завдання.
Смачний доданок — число
• Які
смачні доданки можна записати числами, а які ні? Чому?
• Про
які відповіді можна, не здійснюючи обчислень, сказати, що вони неправильні?
Чому?
• Запишіть
ці приклади на папері, замінивши малюнки числами. Уважно їх роздивіться. Що
цікавого ви помітили?
• Чи
можна заздалегідь визначити, парним чи непарним буде результат прикладу? Як
саме?
• Розв’яжіть
приклади там, де це можливо.
• Чи
всі вони мають тільки один розв’язок? Чому?
• Знайдіть
всі варіанти.
А
тепер розв’яжемо приклади на віднімання.
Смачне віднімання
• Визначте,
яким числам відповідають малюнки, і з’єднайте пари «арифметичний приклад —
значення зменшуваного і від’ємника».
• Про
які відповіді можна одразу, без обчислень, сказати, що вони неправильні? Чому?
• Запишіть
ці приклади на папері, замінивши малюнки числами. Що цікавого ви помітили?
• Чи
можна заздалегідь визначити, парним чи непарним буде розв’язок прикладу? Як
саме?
• Як
ви гадаєте, в яку пору року друзі влаштували пікнік? Як саме ви це визначили?
• Що
було б у їхніх кошиках, якби вони влаштували пікнік у червні? В липні? У
серпні? У вересні?
Колекція завдань «Смачна математика:
властивості парних і непарних чисел»
Сподіваюсь,
малята легко розв’яжуть смачні завдання! Успіхів!
Далі буде…
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних
технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Немає коментарів:
Дописати коментар