Інформаційна культура у повсякденні
Навколо нас багато джерел інформації. Але чи всі з них ми використовуємо повною мірою? Спробуйте назвати джерела інформації, які ви використовуєте найчастіше, надають найбільше інформації, яким довіряєте найбільше. Думаю, що далеко не у всіх людей у цей перелік потраплять звуки.
Але
ж у певних ситуаціях саме звуки як джерела інформації важать багато. Наприклад,
йдемо вулицею, раптом чуємо позаду шурхіт коліс машини… Продовжте далі…
Зверніть увагу, звук допоміг нам зрозуміти де знаходиться джерело звука, визначити
джерело звука, а іноді ми можемо зрозуміти ще його властивості (маленька
машина, вантажівка тощо). Багато інформації! Насправді така ситуація досить
часто трапляється.
А
скільки звуків у природі можуть підказати нам, що варто бути обережними. Але ми
не завжди звертаємо увагу, або ж не довіряємо їм.
Будемо
навчати дітей використовувати звуки, як джерело інформації. А почнемо з того,
що звернемо їхню увагу до різноманіття звуків.
Як і
багато моїх завдань, ці завдання носять пізнавальний дослідницький характер, а
не призначені для контролю знань: діти звертають увагу на звуки, пригадують їх,
дивуються, порівнюють, тренують слух, вчаться довіряти йому.
Звуки природи
Запропонуємо
малятам впізнати звуки, які чули багато раз, — звуки явищ природи — спробувати
зімітувати їх.
Голоси свійських тварин
• Які
з цих звуків можна почути в місті? в селі?
Голоси птахів: Україна
Поєднуйте
класифікацію, узагальнення та пізнання звуків.
• Як
всіх цих тварин можна назвати коротко?
• У
які групи їх можна об’єднати? Спробуйте знайти кілька варіантів відповіді.
Наступні
вправи справді дивують, адже ми маємо можливість почути справжні голоси тварин,
яких у дикій природі ніколи не бачили, зіставити власні уявлення про них з
почутим.
Голоси диких тварин (частина 1)
Голоси диких тварин (частина 2)
• Спробуйте
передати почуті звуки звуками людського мовлення та за допомогою різних
предметів.
• Який
звук вам вдалося повторити простіше? складніше?
• Голоси
яких тварин схожі?
• Голоси
яких тварин дивують найбільше? Чому?
Звісно,
навколо ще багато різноманітних звуків.
• Запропонуйте
дітям зробити колекцію звуків.
Можна
записувати звуки на мобільний телефон, або описувати їх, імітуючи звуками
мовлення, або запропонуйте малятам малювати звуки та їх джерела.
Я
навіть не знаю, який із запропонованих варіантів найефективніший, тому варто
спробувати всі.
Отже, мандруємо у Королівство звуків!
Гарної подорожі!
Колекція завдань «Звуки навколо»
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних
технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Немає коментарів:
Дописати коментар