Продовжуємо розв’язувати завдання на пошук закономірностей
Є
багато різноманітних завдань на пошук закономірностей. У цій статті я
запропонувала одне з таких завдань для старших дошкільнят та для учнів 1 класу.
Як і
більшість завдань, завдання на знаходження закономірностей, у технології «Логіки
світу» мають кілька варіантів розв’язку. Тому, на мій погляд, необхідно
звертати увагу не тільки на правильність розв’язку кожного завдання (дитина
може знайти свій власний варіант відповіді), а і на правильне обґрунтування
рішення.
Нехай
дитина, з точки зору дорослого, розв’язала завдання неправильно, але, особливо
у цьому випадку, потрібно звернути увагу на пояснення відповіді. Дитина має,
насамперед, обґрунтовувати своє рішення, навчитись доводити, що її відповідь
також можна вважати правильною. Це той випадок, коли пояснення і процес розв’язку завдання можуть бути важливішими ніж
результат.
Знайдіть
разом з дитиною декілька варіантів розв’язку такого завдання і проаналізуйте
їх. Які розв’язки схожі один на інший, а які відрізняються один від іншого? Чим
відрізняються розв’язки? Яке завдання має лише одне рішення? Спробуйте пояснити
чому це завдання має тільки одне рішення.
Із
задач кожного типу завдань в курсі будуються ланцюжки від простого до складного
так, що найпростіші задачі діти розв’язують без великих труднощів, поступово
задачі ускладнюються і, дитина в більшості випадків навіть не помічає переходу
від простих задач до складних.
Такі
ланцюжки задач, на мій погляд, гарні тим, що проблема складності, неможливості
розв’язати задачу не стоїть перед дитиною. Задачі не лякають складністю, а
навпаки, приваблюють дітей результатом розв’язку (яскравий малюнок, прикраса
для ялинки тощо). У дітей не губиться цікавість до навчання та до предмета, що
вивчається. Вони фантазують, вигадують свої цікаві задачі, навчаються за
допомогою гри.
Давайте
роздивимось завдання з такого ланцюжка, де потрібно знайти закономірності розташування
складних об’єктів.
Подивись уважно на малюнок. Як ти
гадаєш, яка лялька пропущена? Домалюй її там, де стоїть знак запитання.
Поясни своє рішення.
При розв’язуванні
таких завдань запропонуйте дитині уважно роздивитись що зображено на малюнку.
• Чи
є щось спільне у всіх зображених предметів?
• Чим
предмети на малюнку відрізняються один від одного?
• Відповідно
якій закономірності змінюється кожна частинка намальованих предметів?
На
малюнку зображені ляльки. Чим же вони відрізняються одна від одної? «У них
сукні (великі круги) різного кольору — або червоного, або жовтого; руки теж
можуть бути жовтими або червоними; деякі ляльки тримають в руках квітку, а
деякі — повітряну кульку.»
Чи
можуть бути у ляльки ручки різного кольору? «Ні. У кожної ляльки обидві ручки
червоного або жовтого кольорів.»
Давайте
спробуємо крок за кроком намалювати пропущену ляльку. Що в неї буде в руках?
Роздивись, яка лялька що тримає. «У першої ляльки в руці квітка, а у другої —
повітряна кулька. Потім в руці у ляльки знову з’явилася квітка.»
Спробуй
сказати коротко як розташовані квітки і повітряні кульки у ляльок. «Я вважаю,
що вони розташовані через одну: у першої ляльки в руках квітка, у другої —
повітряна кулька, у третьої — знову квітка, ....»
Що
тримає у руці пропущена лялька? «Виходить, що у неї у руці повітряна кулька.»
Намалюй її у руці пропущеної ляльки.
Роздивись,
квітки і кульки розташовані правильно — через одну? (Знайдена тобою
закономірність виконується?) «Так. У мне все вийшло — квітки і кульки
розташовані правильно.»
Як
розфарбовані сукні у ляльок? «У першої ляльки сукня жовта, у другої — червона,
у третьої — знову жовта ... Я знаю: сукні у ляльок розташовані теж через одну:
спочатку — жовта, потім — червона ...»
Якого
кольору сукня у пропущеної ляльки? «Я вважаю, що червона.» Перевір! Вийшло? «Так.
Вийшло правильно.»
Як
розфарбовані рукава у ляльок? «У першої ляльки рукава червоного кольору, у
другої — теж червоного кольору, у третьої рукава жовті, потім — пропущена
лялька, потім у ляльки знову червоні рукава, а у останньої ляльки рукава жовті.»
За яким
правилом розфарбовані рукава у ляльок? «Мабуть, у двох ляльок рукава червоні,
потім у одної ляльки жовті рукава, а далі кольори повторюються (два червоних і
один жовтий).» Перевір це. Вийшло? «Так. Тепер пропущена лялька намальована
повністю.»
Зверніть
увагу на хід діалогу педагога та малятка: знайшов
розв’язок — перевір. Навіть якщо Ви бачите, що дитина знайшла неправильний
розв’язок, не заперечуйте його одразу, дайте малюку зробити помилку, побачити
її (якщо дитина розфарбує ляльку неправильно, помилка одразу кинеться їй у
вічі), самостійно виправити.
В чому різниця? З’явиться свій
особистий досвід, житина н буде лякатися помилки, привчиться перевіряти
зроблене, а не отримувати «гарний» результат півтора землекопи та спокійно ти
далі, звіривши його з помилковою еталонною відповіддю у підручнику. І про корисність такого методу можна ще продовжувати і продовжувати...
А
щоб наочно показати малятам до чого призводять помилки, подивіться разом з ними
дотепний мультик.
У країні невивчених уроків
І наостанок, тут я показала один приклад завдання з іграшками, а тепер можна запропонувати дітям придумати свою закономірність і намалювати, можна викласти закономірності за допомогою конструкторів, зробити гру з кольорового картону, а ще побудувати ланцюжок із власних іграшок.
Простіші
завдання на пошук
закономірностей знайдіть
тут
Приклади нестандартних відповідей на стандартні запитання з мого досвіду читайте за
посиланням
науковий співробітник Міжнародного науково-навчального центру інформаційних
технологій та систем Національної академії наук України
та Міністерства освіти і науки України,
автор технології «Логіки світу»
для дітей від 4 до 12 років
Немає коментарів:
Дописати коментар